10 Permohonan Bina Ladang Tenaga Solar Diterima




SUBANG JAYA, 3 OKT : Kerajaan negeri sudah menerima 10 permohonan daripada syarikat-syarikat yang berminat membina ladang jana tenaga solar (solar farm) di Selangor.

Jumlah itu di luar jangkaan kerajaan negeri ketika berhasrat untuk membina lading tenaga solar sebagai sumber tenaga alternatif.

“ Saya ingin menyatakan di sini bahawa kerajaan negeri sekarang bercadang untuk mempromote tentang solar technology dan saya sempat berjumpa dengan beberapa syarikat yang sangat ingin untuk menunjukkan kepada masyarakat bagaimana kita boleh mendapat tenaga dari apa yang dipanggil tenaga matahari
ataupun solar yang dihasilkan melalui solar farm.”

Abdul Khalid berkata demikian ketika merasmikan seminar Selangor Conferece On Alternative and Renewable Energy (SELCARE) II di sini hari ini.

Bagi permulaan pembinaan ladang tenaga solar itu menurut Abdul Khalid, kerajaan negeri membenarkan syarikat-syarikat terbabit menggunakan sebuah tapak berkeluasan 60 ekar yang dulunya tempat pelupusan sampah.

“Dan untuk ini kerajaan negeri bersedia untuk membenarkan mereka menggunakan tempat pelupusan sampah yang dulu telah kita perbaiki dan tempat sampah itu kita sudah tanam apa yang kita katakan rumput dan luasnya lebih daripada 60 ekar dan ianya kita tawarkan sebagai satu tempat experimental area to show that
solar technology can be operationalize.”

Katanya, kerajaan negeri akan mengunakan sumber tenaga alternatif bagi menjana pembangunan ekonomi masa depan dan mengurangkan penggunaan sumber tenaga sedia ada sebagai langkah penjimatan dan memastikan alam sekitar yang sihat.
Seminar ini dianjur oleh Exco Sains, Teknologi dan Inovasi. Selain mengundang beberapa tokoh tempatan termasuk ahli politik, ia turut mengundang penceramah daripada Australia dan New Zealand.

No comments: