Khdimat Percuma Naiktaraf Masjid, Syarikat Adik PM Harus Disiasat


SHAH ALAM 19 APRIL : Suruhanjaya Pencegahan rasuah Malaysia (SPRM) digesa menyiasat perkhidmatan secara 'sukarela' menaiktaraf Masjid Kampung Baru oleh sebuah firma arkitek milik adik perdana menteri, Datuk Nazim Razak.
Pengerusi Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM), Badrul Hisyam Shaharin berkata SPRM harus menyiasat perkhidmatan menaiktaraf secara percuma, yang disediakan NRY Architects agar tidak tercetus salah tanggapan dan sebagainya.
Badrul bagaimanapun berkata, pada dasarnya, kerajaan pimpinan Najib Razak tidak sepatutnya mendedahkan projek naiktaraf itu kepada risiko dan ia seharusnya diwar- warkan kepada umum.
“Persoalannya begini, persoalannya dia tak boleh , Negara ini diurus bukan dengan cara macam itu. Makna saya boleh bagi free dia boleh dapat macam tu. Dia perlu diperjelaskan secara detail.
"Pertama sekali dia main contractor dan bukan setakat design malah banyak benda lain dan kenapa dia dapat dan kenapa , dia juga orng dalam jawatankuasa asjid. Benda-benda seperti ini yang kita pertikaikan dan maknanya kalau kita tak Tanya hari itu kitapun tak tahu adik Najib dapat benda itu,“ katanya.
Badrul tidak menolak kemungkinan syarikat NRY Architects diberikan 'pulangan' hasil perkhidmatan secara sukarela itu.
“Mungkin juga dia kata ini percuma, tapi dia mengaut imbuhan dengan beberapa projek lain dan ini mengarut dan kerajaan tidak diurus secara keluarga macam tu,” ujarnya lagi.
NRY Architects hari ini tampil memberi penjelasan bahawa syarikatnya menyediakan rekabentuk untuk projek naik taraf Masjid Kampung Baru disediakan secara sukarela.
Wakil jurutera syarikat itu, Muhd Syafeeq Subhi tampil membuat penjelasan itu susulan tuntutan SAMM yang menuntut Najib Razak menjelaskan pembabitan firma NRY Architects dalam projek naiktaraf yang bernilai RM20 juta itu.
“Saya tengok benda ini harus diperjelas bukan menjadi presidensi, oh tengok Perdana Menteri boleh buat uruskan projek-projek negara secara adik beradik bagi free dan sebagainya dan akhirnya negara jadi celaru,” kata Badrul.
Februari lalu, Najib Razak mengumumkan peruntukan sebanyak RM20 juta bagi membiayai projek naik taraf masjid berkenaan.
Peruntukan itu disalurkan melalui syarikat pembangunan strategik milik kerajaan, 1Malaysia Development Berhad.
Badrul berkata apa pun alasan yang diberikan, SPRM harus menjalankan siasatannya selagi ia melibatkan kepentingan awam.
“Jadi kerana itu yang kita hendak ialah keletelusan dan SPRM harus tampil dalam memberi respon terhadap isu ini tapi dia senyap saja. Kalau isu melibatkan orang lain dia tak ada orang reportpun dia boleh cari sendiri.
"Isu ini ternyata benar dan ada conflict of interest di sini dan SPRM juga harus tampil untuk menyatakan apa sebenarnya yang berlaku dan dari segi prinsip nyatakan betul ata tidak. SPRM kena nyatakan itu,” tambahnya lagi.

No comments: