ELERT: BUAT PAKATAN RAKYAT...

TPM dah mula cakap soal calon pilihanraya Bn.Maknanya dalam kepala otak mereka, sudah ada pelan pilihanraya mengejut dalam masa 6 bulan ini. Jika masih lagi tidak menyelesaikan masaalah dalaman dan masih lagi mementingkan kedudukan..natijahnya semua tahu. PAS sudah bersedia dengan media, dan juga berbagai seminar mengenai pilihanraya. DAP dalam diam telah selesai proses dalaman parti dan mempunyai cara tersendiri menawan hati masyarakat tionghua....hanya satu..PKR masih belum bersedia ..baik jentera, baik media.....kerana apa??kerana nak promosi free dan tak pandai dekat dengan wartawan..bukan itu sahaja...orang nak tolong pun masih tak mahu.....mungkin dah cukup promosi gamaknya..





petikan malaysiakini


Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak yang juga pengerusi BN mempunyai kata pemutus dalam proses pemilihan calon pada pilihan raya umum akan datang, kata timbalannya, Tan Sri Muhyiddin Yassin.

gerakan gdc agm 071110 muhyiddinKatanya, BN akan terus mengamalkan konsep pemuafakatan dan tidak bercadang membuat perubahan besar dalam soal memilih calon.

Justeru, menurut Muhyiddin yang juga timbalan pengerusi BN, perkara itu bukan sesuatu yang penting untuk dibincangkan pada Konvensyen BN pada 28 November ini.

"Saya tidak fikir itu satu mauduk yang sangat penting untuk dibincangkan di situ (Konvensyen BN) kerana kita sudah wujud satu mekanisme dan tradisi yang masih baik.

Konsep musyawarah

"Saya tidak lihat (perlu) satu perubahan besar dalam soal memilih calon. Yang pentingnya, mesti ada konsep musyawarah sebelum kita capai kata putus yang biasanya dibuat oleh Pengerusi BN," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat kabinet mengenai pembangunan modal insan di Putrajaya hari ini.

NONEMenurutnya, meskipun Najib mempunyai kata pemutus dalam proses pemilihan calon, rundingan dan perbincangan sentiasa diadakan dengan pemimpin parti-parti komponen BN.

Muhyiddin diminta mengulas mengenai cadangan pindaan perlembagaan BN bagi membolehkan perdana menteri selaku pengerusi BN diberi kuasa penuh berhubung pemilihan calon bagi pilihan raya akan datang dan perkara itu adalah antara isu yang dikatakan akan dibincangkan pada Konvensyen BN.

"Kita hormat kepada apa sahaja pandangan tetapi apa yang penting, kita mesti letak calon yang layak, boleh diterima rakyat, boleh bekerja dan mendapat sokongan sehingga berjaya dan menang," katanya.

NONEBeliau berkata perkara itu akan menjadi asas dan pertimbangan kepada BN dalam meletakkan calonnya dan berpendapat tidak perlu ada perubahan yang drastik daripada segi hendak menilai mana-mana calon.

"Jadi itu asas-asas dan pastinya untuk pilihan raya akan datang pun asas pertimbangan yang sama digunakan. Saya fikir bukan parti kita (gunakan asas-asas itu), parti lain pun ambil kira soal itu juga," katanya.

Piagam BN

Mengenai Konvensyen BN, Muhyiddin berkata antara hasil yang diharap dapat diperoleh pada konvensyen itu ialah Piagam BN yang akan diumumkan oleh Perdana Menteri kepada rakyat tentang hala tuju parti berkenaan.

NONE

No comments: