PENDUDUK BERDEMO BANTAH POGRAM UMNO DI SEKOLAH





PERMATANG PAUH-Penduduk kampung Bukit Indera Muda membuat bantahan terhadap program yang di jalankan umno di sebuah sekolah milik kerajaan pada 21 Februari (semalam).Program anjuran umno Permatang Pauh itu yang melibatkan beberapa agensi lain seperti Risda,pertanian,JKM,PERDA, tekun, namun di laksanakan di sekolah.Bantahan pendduk bukan kerana program yang di anjurkan oleh Umno itu, tetapi program yang di jalankan itu di adakan di sekolah.

Kemarahan penduduk ialah kerana jika pihak pakatan mahu mengadakan di sekolah sudah tentulah di halang dari di laksanakannya,pada hal Umno bukanlah kerajaan.Umno adalah sebuah parti politik.Oleh itu menurut penduduk ,Umno tidak faham akan undang-undang dan oleh kerana isu politik banyak di politikkan oleh umno sejak akhir-akhir ini ke atas kerajaan Pakatan Rakyat, maka , penduduk sendiri berpakat untuk melakukan bantahan aman di luar kawasan sekolah agar menyedarkan Umno bahawa mereka sebenarnya menggunakan kemudahan hak orang ramai.

"Umno tidak punya tempat lain kah untuk melakukannya .Pada hal banggunan Umno tidak jauh dari kampung ini.Banggunan Umno hanya 3 kilometer sahaja.kenapa Umno tidak mahu menggunakan bangguna mereka dan kawasan yang ada di dalam banggunan tersebut.kenapa mahu di laksanakan di premis sekolah?". Demikian kata yang di keluarkan orang ramai terhadap umno.

UMNO akan menggunakan kaedah '4M' iaitu Media Bersemuka, Media Cetak, Media Elektronik dan Media Maya dalam memberi penerangan kepada rakyat mengenai projek pembangunan yang dijalankan di setiap daerah menerusi program Satu Penerangan Satu Bahagian (SPSB).
Usaha Umno dilihat sebagai satu yang cukup terdesak bagi menarik semula rakyat menyokong mereka.Jika di laksanakan di premis banggunan Umno ,maka ini dilihat gagal untuk menarik orang ramai,tambahan pula banggunan Umno dilihat sebagai satu tempat yang jarang-jarang di gunakan oleh umno untuk aktiviti meraka kerana orang ramai tidak mahu menghampiri kawasan umno.maka kerana itulah premis prang ramai di gunakan.

Menurut ketua Umno bahagian Permatang Pauh,Dato Jalil, "Umno tidak mengunakan sekolah sebagai tempat kempen politik tetapi mengunakan tempat itu untuk membantu rakyat.Kita tidak pula membantah apabila selama 7 hari 7 malam PAS dan PR mengunakan tapak Expo " demikian jelas beliau kepada akhbar Sinar Harian edisi utara 20hb.

"Masaalah nya ialah tapak expo pun masih boleh di gunakan oleh Umno jika mereka mahu menyewanya selama 30 hari atau 30 malam,Cuma apa yang hendak di gambarkan ialah bantuan dan kedatangan murid sekolah nampak seolah-olah ramai yang menyokong Umno." demikain ujar salah seorang penduduk yang hadir.
Umno kii sibuk diseluruh negara dengan program "uno juara rakyat" ,namun sambutan dingin dengan retorik memberi bantuan terhadap rakyat dan masyarakat juga di buat oleh wakil rakyat Pakatan Rakyat yang kini mendapat bantuan dari berbagai agensi yang berkaitan.Oleh kerana itulah sikap umno kini dilihat kelam kabut menarik rakyat apabila rakyat mula menyedari meraka kini sudah lari dari perjuangan membantu orang melayu yang susah.

Hadir sama dalam bantahan itu tadi ialah Ahli Jawatankuasa Pemuda PAS Permatang Pauh dan negeri.

No comments: