Felda Rugi RM1 Billion bersama 1Malaysia - Zabiedie Abas

Oleh Roziyah Mahamad

KUALA LUMPUR : Kumpulan Felda Holding ketika ini didakwa telah mengalami kerugian sekitar RM1 Billion pada tahun 2009. Hal ini dimaklumkan oleh Ketua Angkatan Muda Keadilan, Zabiedie Abas dalam kenyataan media di blognya.
Menurut beliau, berita ini dikatakan sedang hangat dibicarakan 'di banggunan FELDA.
"Dikatakan juga perlantikan Pengarah Besar Felda, Datuk Dzulkifli Abdul Wahab bagi menggantikan Datuk Ahmad Tarmizi Alias yang dikatakan terpaksa dibersarakan berpunca dari kerugian tersebut
"Dikatakan juga Ahmad Tarmizi tidak bersendirian 'digugurkan' tetapi beliau disertai lebih 50 pegawai bergaji sekitar RM 3,000 dan 2 orang pegawai bergaji RM 11,000 telah dipecat. Jika berita ini benar, maka satu lagi malapetaka dibawah pentadbiran kerajaan 1Malaysia," jelas Zabiedie.
Beliau berkata, sebelum ini kes mahkamah yang dimenangi oleh peneroka Felda Kemahang merupakan penipuan besar dan dipercayai semua 103 ribu peneroka ditipu melalui kaedah yang sama.
"Teorinya adalah sama diseluruh tanah rancangan Felda, peneroka telah ditentukan awal menjual minyak sawit bergred rendah sebelum kelapa sawit dijual kepada kilang sawit.
Menurut beliau, yang lebih keji dan hina, buah sawit muda dicuri oleh kilang Felda kemudian diproses dan minyaknya dijual. Manakala diumumkan kepada peneroka, sawit tersebut dilupuskan (Buah sawit yang diketogerikan muda yang dijual oleh peneroka).
"Tahukah Pembaca, ianya dilakukan setiap hari dan diseluruh kilang dimiliki Felda selama berpuluh tahun. Adakah ini palsu ?
Semua bekas dan pengurus serta pekerja kilang Felda ada jawapannya. Bertanya jika kenyataan ini adalah fitnah," kata beliau.

KUALA LUMPUR : Kumpulan Felda Holding ketika ini didakwa telah mengalami kerugian sekitar RM1 Billion pada 2009, demikian menurut Ketua Angkatan Muda Keadilan, Zabiedie Abas dalam suatu kenyataan medianya baru-baru ini.

Menurut beliau, berita ini dikatakan sedang hangat dibicarakan di banggunan Felda.

"Ada sumber menyebut bahawa Pengarah Besar Felda Datuk Dzulkifli Abdul Wahab telah dilantik bagi menggantikan Datuk Ahmad Tarmizi Alias yang dikatakan terpaksa dibersarakan berpunca daripada kerugian tersebut.

"Ahmad Tarmizi juga dikatakan tidak bersendirian 'digugurkan', malah beliau bersama lebih 50 pegawai bergaji sekitar RM3,000 dan 2 orang pegawai bergaji RM 11,000 telah dipecat. Jika berita ini benar, maka satu lagi malapetaka di bawah pentadbiran kerajaan 1Malaysia," jelas Zabiedie.

Beliau berkata, sebelum ini kes mahkamah yang dimenangi oleh peneroka Felda Kemahang adalah penipuan besar dan dipercayai bahawa kira-kira 103 ribu peneroka ditipu melalui kaedah yang sama.

"Teorinya adalah sama di seluruh tanah rancangan Felda iaitu peneroka telah ditentukan awal menjual minyak sawit bergred rendah sebelum kelapa sawit dijual kepada kilang sawit.

Menurut beliau, yang lebih keji dan hina, buah sawit muda dicuri oleh kilang Felda kemudian diproses dan minyaknya dijual. Manakala diumumkan kepada peneroka bahawa, buah sawit tersebut telah dilupuskan (buah sawit yang dikatogerikan muda yang dijual oleh peneroka).

"Tahukah orang ramai, bahawa hal ini dilakukan setiap hari di seluruh kilang milik Felda selama berpuluh tahun? Adakah ini palsu? Semua bekas, pengurus serta pekerja kilang Felda ada jawapannya. Sila siasat jika kenyataan ini adalah fitnah," kata beliau.

No comments: