SPRM PERLU BERTINDAK MENYIASAT KHIR TOYO






SHAH ALAM- ketua pembangkang Selangor yang sentiasa membangkang, namun sentiasa pula terjerat diri sendiri akibat salahlaku rasuah kini telah jelas di siasat oleh pihak kerajaan negeri Selangor .Rumah agam indah yang dikatakan dibina dengan kos sebenar sebanyak RM 20 juta ini kini telah di sahkan oleh wakil DAP Ng See Lim yang menjelaskan bahawa ianya sah dimiliki oleh Dr khir Toyo yang terletak di jalan Suasa 7/1L di Shah ALam . Sebelum ini seorang lagi pemimpin Umno yang pernah menjadi jaga pintu keretapi Dato Zakaria Derus.Dr khir kemudiannya menafikan dakwaan tersebut yang menafikannya bahawa beliau membinanya dengan kos RM 20 juta

ADUN Sekincan tersebut mendakwa lagi bahawa rumah yang tersergam indah itu merupakan sebuah istana yang dibina di atas tapak seluas kira1.17 ekar atau 50,00 kaki persegi. ISTANA ZAKARIA dimana mempunyai 16 bilik tidor,21 bilik air dikampung Idaman Kelang.Ini keluasan yang dimiliki oleh Dato Zakaria Derus

Ng yang kemudiannya menjelaskan bahawa berbanding dengan tanah tapak rumah yang dibina Khir Toyo, dimana beliau membeli tanah dengan harga rm 2.9 juta dengan keluasan sebanyak 43.000 kaki persegi dan satu lot lagi dengan harga RM900,000 dengan keluasan 20,427 kaki persegi.




Beliau seterusnya menjelaskan lagi bahawa istana yang di bina itu berharga RM 20 juta.Khir Toyo ketika menjelaskan kepada pemberita memberitahu bahawa beliau membeli tanah tersebut sebanyak RM 3.5 juta. "Saya tidak menyembunyikan semuanya"


Jika dilihat kepada rumah dan perbelanjaan pembinaannya Dr Khir masih belum mampu memiliki harga rumah sebanyak RM3.5 juta pun, walau beliau menjadi seorang Menteri Besar malahan ahli politik tidak dibenarkan berniaga.

Rumah tersebut dibina berdasarkan citarasa Bali dan semua parabot didalamnya diimport dari Bali.Rumah itu juga dilengkapi dengan kolam renang.

"Saya ingin mengetahui bagaimana Khir Toyo sebelum menjawat jawatan Menteri Besar dan menjadi doktor lama 8 tahun dan kemudian nya mendapat begitu banyak kesenangan dan dapat pula membina rumah berjumlah RM 24 juta"



"Berdasarkan kepada jumlah pendapatan seorang penjawat awam satu siasatan oleh Tan Sri Kh alid Ibrahim, Ng yang mengetuai siasatan mendapati Dr khir mendapat pendapatan sebanyak RM 48,000 sebulan semasa beliau memegang jawatan menteri besar"


" Jumlah ini akan mendatangkan pendapatan sebanyak RM 576,000 setahun atau RM4.6 juta jika diambil kira sejak memegang jawatan dari Ogos 2000 dan Mac 2008 , Sebagai Menteri Besar beliau dilarang sama sekali menjalankan perniagaan."



Ng menjelaskan lagi bahawa SPRM yang seringkali tangkas kerana menjalankan siasat jika mensabitkan pihak pembangkang seharushnyalah menyiasat Dr Khir Toyo, dan bagaimana beliau memiliki kekayaan sebanyak itu.



SPRM juga katanya boleh menyiasat dan bertindak jika mahu. Berdasarkan dokuman yang berikan kepada wartawan DR Khir dan Datin Zahrah Kechik telah membeli tanah tersebut dari sebuah syarikat iaitu DITAMAS SDNBHD pada tahun 2007 dan kontrak pembinaan rumah tersebut juga siap pada tahun ini.



Terjemahan oleh: Amiruddin ahmad.



Inilah kenapa rakyat membenci kerajaan kerana sebilangan pemimpin rakus dalam menjalankan tanggungjawab demi kepentingan peribadi.Seharusnyalah SPRM bertindak tanpa memilih bulu dan juga jangan lagi mengganggap rakyat masih macam dulu-dulu, menerima dan melihat dengan rasa kagum dan memuji pemimpin.Kini rakyat dan generasi baru melihat ini sebagai sesuatu yang tidak bermoral dan jijik.Jika ini diteruskan, kerajaan yang adahari ini akan gagal untuk bertahan lama lagi.

No comments: