Baik beli Emas 7 Premium, sebab kalau tambah TCO sewa bateri 9 tahun, total harga jadi 109k, lepas 9 tahun at least Emas7 tak payah bayar sewaan apa-apa lagi.
Emas 7 lepas rebate 9 tahun, monthly dalam 1.2-1.3k
Qve 9 tahun bateri campur loan, monthly dalam 1.2k.
Idea kena sewa bateri kononnya untuk jaga resale value tapi lepas 5 tahun mana-mana kereta akan ada wear and tear.
Dan batteri LFP sangat robust, boleh tahan 1 million miles without degradation , tak sama dengan NMC. NMC lain la tak boleh charge 100% all the times, kena limit 80% untuk elak degradation.
And let say lepas 5 tahun, harga badan kereta jadi 40k, pembeli second hand kena loan 7 tahun , bayar dalam rm550 tambah bateri leasing 275 = RM825 sebulan. Yang mana untuk the same amount boleh dapat EV sekali dengan bateri dalam harga 60k.
Saya masih tak faham part mana yang bateri leasing ini satu idea yang bagus?
Itu belum masuk bab jarak hanya 377km wltp vs 410km wltp, DC charging 60kw (QEV) vs 120kw ( Emas7) and 6.6kw ac vs 11kw ac (emas7), berjanggut nak tunggu full charge, lain spec macam inferior dengan emas7.
Unless Produa thinks this battery leasing as a genius plan, I believe it's dead on arrival.
MMMS.

No comments:
Post a Comment