ISU LAIN TAK JALAN, HNAYA ISU PERKAUMAN JALAN

 

Lepas satu, satu 𝗶𝘀𝘂 𝗿𝗮𝘀𝗶𝘀 dibawa oleh pembangkang. Mula-mula isu 𝗞𝗮𝗺𝗽𝘂𝗻𝗴 𝗕𝗮𝗿𝘂 𝗖𝗶𝗻𝗮, lepas tu muncul isu 𝗕𝗮𝗸 𝗞𝘂𝘁 𝗧𝗲𝗵 diikuti 𝗯𝘂𝗸𝗮 𝗸𝗮𝗻𝘁𝗶𝗻 𝗱𝗶 𝗯𝘂𝗹𝗮𝗻 𝗽𝘂𝗮𝘀𝗮 dan sekarang 𝗦𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵 𝗩𝗲𝗿𝗻𝗮𝗸𝘂𝗹𝗮𝗿.


Mahiaddin baru-baru ini kata 𝗻𝗮𝗸 𝗽𝗶𝗸𝗮𝘁 𝗵𝗮𝘁𝗶 pengundi bukan Melayu. Tapi lebai masih belum puas main isu kaum. Nak tawan pengundi bukan Melayu macamana 𝗸𝗮𝗹𝗮𝘂 𝗯𝗲𝗴𝗶𝗻𝗶 𝗽𝗲𝗿𝗺𝗮𝗶𝗻𝗮𝗻𝗻𝘆𝗮?


Lebih kelakar melihat perbahasan 𝗠𝗣 𝗧𝗲𝗺𝗲𝗿𝗹𝗼𝗵 tadi. Katanya tak senang hati melihat ada sekolah yang tak gunakan Bahasa Melayu sebagai 𝗯𝗮𝗵𝗮𝘀𝗮 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗮𝗻𝘁𝗮𝗿.


Tapi masalahnya, dia sendiri 𝗵𝗮𝗻𝘁𝗮𝗿 𝗮𝗻𝗮𝗸𝗻𝘆𝗮 𝗯𝗲𝗹𝗮𝗷𝗮𝗿 𝗱𝗶 𝘀𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵 𝗖𝗶𝗻𝗮! Tak suka sekolah Cina, tapi dihantar anak ke sekolah itu. Apa tujuan dia sebenarnya?


Apa masalah dengan 𝘀𝗲𝗸𝗼𝗹𝗮𝗵 𝗸𝗲𝗯𝗮𝗻𝗴𝘀𝗮𝗮𝗻? Tak yakin dengan kebolehan cikgu Melayu? Atau sebenarnya dia 𝘁𝗮𝗸 𝗮𝗱𝗮 𝗺𝗮𝘀𝗮𝗹𝗮𝗵 𝗽𝘂𝗻 dengan sekolah Cina. Tapi dia mainkan isu ini sebab mahukan laba politik?


Nampaknya sekarang mereka dah tak ada rasa malu sedikit pun bersifat hipokrit.


Sebenarnya bukan sekolah tu yang jadi masalah. Tapi penekanan semangat kebangsaan. Kalau pun sekolah itu menggunakan bahasa selain bahasa Melayu, tetapi masih menekankan lagi semangat 𝗸𝗲𝗠𝗮𝗹𝗮𝘆𝘀𝗶𝗮𝗮𝗻, apa masalahnya?


Sepatutnya pihak yang berniat hendak menghapuskan sekolah vernakular ni datang dengan data. Tunjukkan 𝗯𝗲𝗿𝗮𝗽𝗮 𝗿𝗮𝗺𝗮𝗶 pelajar sekolah begitu yang tidak punyai semangat 𝗽𝗮𝘁𝗿𝗶𝗼𝘁𝗶𝘀𝗺𝗲. Bukan dengan emosi semata.


Tapi setakat hari ini, yang aku tengok, belum ada lagi pembenci sekolah ini yang 𝗺𝗮𝗺𝗽𝘂 𝗯𝗮𝘄𝗮𝗸𝗮𝗻 𝗱𝗮𝘁𝗮 sedemikian. Hujah mereka lebih kepada 𝗽𝗿𝗲𝗷𝘂𝗱𝗶𝘀.


Aku akui, Kementerian Pendidikan perlu beri tumpuan kepada corak pembelajaran di sekolah ini. Yang perlu adalah 𝗽𝗲𝗺𝗮𝗻𝘁𝗮𝘂𝗮𝗻. Bukan 𝗽𝗲𝗻𝗴𝗵𝗮𝗽𝘂𝘀𝗮𝗻 𝘁𝗼𝘁𝗮𝗹!


Setakat ini aku lihat isu ini hanya permainan politik oleh ahli politik haloba, yang nak menjentik hati orang Melayu dengan isu kaum dan kemudian 𝗺𝗲𝗻𝘆𝗼𝗸𝗼𝗻𝗴 𝗺𝗲𝗿𝗲𝗸𝗮. Itu sahaja.


Tak ada lagi yang mampu buktikan kewujudan sekolah vernakular menganggu perpaduan negara. Malahan  kesan permainan 𝗽𝗼𝗹𝗶𝘁𝗶𝗸 𝗿𝗮𝘀𝗶𝘀 𝗼𝗹𝗲𝗵 𝗽𝗲𝗺𝗯𝗮𝗻𝗴𝗸𝗮𝗻𝗴 lebih besar padahnya berbanding sekolah vernakular. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


No comments: