KEDAI HARDWARE HANG TAK LAKU KA GUANE





Aku tak faham macamana manusia begini boleh teruskan hidup dengan berbekal naratif kebencian kaum sebegini.


Bila cakap kontraktor bumiputera dapat kontrak naik taraf tandas sekolah, dia main isu tauke Cina dapat untung jual barang.


Tak pasti kalau dia ni tauke hardware Melayu yang tak laku. Mungkin sebab tu dia marah. Kalau bukan, aku rasa bodoh la statement ni.


Apa option kontraktor bumiputera tu? Nak beli dari siapa lagi kalau bukan tauke Cina? Berapa banyak kedai hardware Melayu?


Takkanlah sebab taknak beri tauke Cina kaya, maka kita kena biarkan kontraktor bumiputera melopong tak ada projek? Kan bodoh tu.


Dia patut persoal macamana tauke perabot bangsa Cina dari Pagoh dapat projek dalam Jana Wibawa yang Mahiaddin kata buat untuk bantu kontraktor bumiputera tu.


Dia sekolah dulu pun beli baju sekolah, beg sekolah dari tauke Cina juga. Masa tu tak jadi hal sebab dia belum kena PAS masa tu.


Jelas PN tak boleh hidup tanpa mainkan isu kaum. Lebih bersatu rakyat Malaysia, lebih cepat lagi PN terkubur. Aku yakin. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.


1 comment:

Anonymous said...

Hi hi teringat pengalaman dulu2, masa ada projek di Kelantan...

Memang kedai hardware orang Melayu, tanya itu ada, tak ada, tanya ini ada tak... banyak benda tak ada, kedai hardaware yang tak lengkp, agak2 macam mana kita yang dah terbiasa di KL/Selangor kalau kedai hardware tu kira One Stop Centre bagi kontrkator

Last sekali tanya ada simen, tuan kedai jawab ado, ado, nok berapa beg... saya cakap nak 800 bag, huh terkejut dia weh, dia kata cuma ada 40 bag


Sudahnya semua barang terpaksa impot dari KL/Selangor, kita pula macam nak buka kedai hardware hi hi hi

Itu belum lagi cerita hal ambil pekerja Kelantan yang katanya ada pengalaman banyak kerja di Singapura... hmmmmmmm letih ler... Melayu ni, apa nak buat bangsa kita juga