PENGGUNAAN QARINAH SEBAGAI BUKTI DALAM KES JENAYAH


CHE IBRAHIM


Ulama sepakat mengatakan qarinah boleh diterimapakai sebagai satu keterangan bagi kes kes mal dan muaamalat. Namun ulama berselisih pendapat penggunaan qarinah sebagai bukti bagi kes kes jenayah.

Dalam kes hudud dan qisas, ulama sepakat mengatakan qarinah tidak boleh dijadikan bukti yang cukup untuk membuktikan satu perbuatan jenayah kecuali bagi kes Zina. Maknanya bagi kesalahan kesalahan membunuh, minum arak, qazaf, mencuri dll, qarinah tidak diterima pakai sebagai satu beban bukti.

Berbeza dgn kes zina, ada ulama yang menjadikan qarinah mengandung tanpa suami adalah satu bukti yang cukup untuk mensabitkan tuduhan zina kecuali tertuduh boleh menimbulkan keraguan yang menasabah dalam pembelaannya.

Jika tertuduh didapati mengandung atau melahirkan anak, sedangkan dia bukan seorang perempuan yang bersuami, maka pendakwa boleh menuduhnya sebagai telah melakukan Zina. Tertuduh boleh membela diri dengan apa apa pembelaan yang boleh menimbulkan keraguan seperti dia dirogol semasa tidur yang nyenyak, ada orang memasukkan air mani ke dalam kemaluannya atau seumpamanya. Namun pembelaan dia mengandung kerana berzina dgn jin sebagai contoh, ianya bukan satu pembelaan yang boleh menimbulkan keraguan, maknanya satu pembelaan yang ditolak.

Begitu juga dalam isu qazaf, qarinah samasekali tidak diterima sebagai satu pembelaan untuk melepaskan seseorang itu dari kesalahan qazaf kecuali dia berjaya membuktikan dengan keterengan 4 saksi lelaki, bahkan sabitan mahkamah itu sendiri bukan satu qarinah.