BLACK PINK

 

Konsert Blackpink ni malas la nak buat isu.

Malaysia ni bukan ada orang Islam je. Orang bukan Islam berhak buat apa yang tak salah bagi mereka selama mana ianya tak menyalahi undang-undang negara.

Soal orang Islam pergi tu, atas diri sendiri. Atas kita bagaimana jaga keluarga kita. Didikan kita kepada anak-anak kita.

Aku tengok orang sekeliling aku, tak ada yang pergi pun. Walaupun ada yang minat lagu Blackpink. Tak jadi masalah pun.

Kita jagalah keluarga kita. Kalau kita rasa benda tu tak elok, ajar anak-anak kita jangan buat. Ini tidak. Anak sendiri tak jaga. Bila anak terpengaruh dengan budaya pelik, salahkan orang lain dan kerajaan.

Sesekali cuba salahkan diri sendiri pulak. Bukan cuma salahkan kerajaan yang ada. Sekali tengok, rupanya lulus zaman lebai berkuasa.

Dah kita tak ajar anak-anak kita, bila nak salahkan diri sendiri?

Blackpink datang sebab ada demand. Ada peminat mereka di sini. Kalau tak ada peminat, takkanlah penganjur nak bawa mereka.

Macam Azhar Idrus. Tak ada tauliah pun dijemput juga sebab ada permintaan. Kalau tiada permintaan ada tauliah pun tak dijemput. Faham?

Jadi buatlah dakwah. Biar sampai tiada lagi orang minat Blackpink. Nescaya takkan ada lagi konsert begini di masa akan datang.

Semua benda nak dipolitikkan. Semua pihak nak disalahkan. Kecuali diri sendiri, semua orang lain tak betul. Apa jenis pemikiran begini?

Yang pergi pun bukan semua jahat. Dosa tak dosa aku tak berani nak hukum. Tapi aku pasti bukan semua niat nak buat maksiat.

Cakap soal maksiat, dalam masjid pun boleh ada maksiat. Iyalah, dalam ceramah dok tabur hadits palsu, dok ajar bidaah, dok sebar fitnah. Itu semua maksiat. Tak masuk lagi bab mengumpat.

Jangan nilai iman orang. Soal iman ni Allah lebih mengetahui. Terlebih jangan, tetapkan orang itu ke syurga atau neraka berdasarkan pakaian atau tempat mereka pergi. Jangan cuba jadi Tuhan. Guane boh?

Raja Gelap

 

No comments: