KINI BERPENDAPATAN RM 1K SEHARI

 

LEE KAI LOON




Dulu pendapatan RM700 sebulan, sekarang RM1,000 sehari!

Ini Kak Nur. Dia bersama suaminya menyara hidup dengan menjual kelapa selama beberapa tahun. Tetapi mereka hanya mampu menjana pendapatan tak sampai RM700 sebulan.

Mereka dah tak tahan. Mereka kena buat sesuatu untuk cari jalan keluar.

Kak Nur memberitahu saya dia ingin berniaga. Jadi saya cuba sedaya upaya untuk membantunya memulakan perniagaan.

Dia pun mula berniaga di sebuah kantin sekolah, tetapi dia tak ada modal untuk membeli barang dapur terutamanya peti sejuk yang berharga sekitar RM4,000 seunit.

Ini nampak macam benda kecil. Tapi..

Disebabkan tak ada peti sejuk untuk mengawet sayur-sayuran dan bahan-bahan mentah lain, Kak Nur terpaksa bangun pukul 3 pagi setiap hari semata-mata untuk pergi ke pasar Bukit Mertajam bagi mendapatkan bahan-bahan segar. Pukul 6 pagi macam tu Kak Nur dah kena start masak untuk pelajar-pelajar sekolah.

Kesian Kak Nur. Tapi itu baru satu.

Untuk memburukkan lagi keadaan, bahan-bahan mentah berlebihan dan yang tak digunakan terpaksa dibuang macam tu je, sehingga menyebabkan kerugian sekitar RM300 setiap hari. Niat Kak Nur hanya satu, dia ingin menyediakan makanan daripada bahan segar yang terbaik untuk pelajar-pelajar makan.

Abang-abang, kakak-kakak...

Ini bukan peti sejuk yang macam kat rumah tu. Yang itu harga RM1,000 pun ada. Kak Nur perlukan satu unit yang lebih besar untuk simpan segala stok untuk dimasak kepada ratusan pelajar sekolah.

Lepas saya dapat tahu, saya secara peribadi turun dan membeli sebuah peti sejuk baharu untuk Kak Nur gunakan, supaya dia tak perlu lagi bangun pukul 3 pagi setiap hari untuk membeli bahan-bahan mentah.

Dengan sedikit bantuan itu, Kak Nur kini mampu menjana pendapatan sehingga RM1,000 sehari berniaga di kantin sekolah.

Syukur, hidup Kak Nur sekarang dah berubah. 

 

No comments: