KISAH TANAH DAN PEJABAT TANAH-KALAU SPRM MASUK SIASAT BARAI BANYAK.

 


May be an image of tree and nature




Fadzil Haji Aziz

tSSpio1nsSd4eo rehorsdi  · 

KHIANAT ORANG PEJABAT TANAH.

1- Isu Tanah Durian Musang King ni, Kalau sapa tak pernah berurusan Pejabat Tanah, Hadap pegawai Pejabat Tanah..Mungkin tak faham.. Tapi aku pernah hadap kerenah pegawai Pejabat Tanah..

2- Bila Tokwan aku meninggal Dunia, ada beberapa Hektar Tanah, Yang letak dibelakang Rumah tokwan aku..Yang mana semua orang Kampung tahu itu tanah milik Tokwan Aku.. hatta depa bawa keluar hasil pun bayar pada Tokwan aku.. Cuma silapnya bila berlaku kelewatan urus surat dan geran hak milik..

3- Masa tu..Kami pergi ke Pejabat Tanah, bawa nombor fail..rekod Permohonan, Surat Tol.. Semua bukti dokumen cukup... Sebab waris tanah tu orang kampung..Nak urus hal dokumentasi ni memang depa tak reti..Apa Jadi ? Kami diminta buat Permohonan baru kononnya pemohon dah meninggal dunia..Biarpun dalam Fail lama jelas dah ditulis ianya dah diluluskan..

4- Lepas buat Permohonan baru, tunggu dekat 7 Tahun, last last dapat kelulusan, Rupanya tanah yang diluluskan hanya 3 ekar dari keseluruhan 11 ekar.. Bila dipersoal kenapa jadi macam ni..Depa kata ada orang lain pun mohon sama.. Bagi 3 ekar tu pun sebab kononnya kata dia hormat kat ayah aku.. kata dia lah bermanis mulut..

5- Nak jadi cerita, akhirnya orang kampung bagi tahu..Tanah yang orang lain dapat tu bukannya sapa pun..Adik beradik pegawai pejabat tanah tu jugak yang mohon.. kalau nak tahu, tu la perangai depa..hat Khianat depa jugak.. Walaupun bukan semua..

6- Pegawai tu Berlebai.. Panggil aku dan ayah aku Ustaz.. mulut manis, Selalu cakap pasal agama,..Tapi kalau Bab Tanah dan Duit..Faham faham lah..Ulama PAS pun khianat..Apa lagi lebai macam dia..

7- Apa yang mampu aku buat, Berdoa sajalah kepada Allah sapa sapa hat buat Khianat dan Zalim.. sebab jadi depan mata..dalam bab ni kita tak tau sapa punya angkara, DO ker..SO ker..masing2 kononnya kata bukan salah depa kononnya.. Kami bukan hadap sangat tanah tu, Bukan boleh bawa mati..Tapi ini Amanah.. lepas tu kami lawan..

8- Dan setahun lepas tu, Masa nak ambil geran dan bayar Premium tanah.. Masa nak berurusan, Kami tanya.. Mana pi Lebai pegawai Pejabat Tanah tu ? Pegawai lain kata dah pencen...kami tanya lah..awat Pencen awal sangat.. Katanya sebab penyakit kencing Manis.. Kena potong kedua belah kaki..

9- Dari cerita ni..Faham faham lah..Jangan dok buat aniaya pada orang..Tambah kalau melibatkan harta dan hak anak yatim.. Ni bukan drama tanah Kubur.. Ni real aku hadap..

10- Orang yg kadang2 Sembang lebih Bukan faham pun..Kes mcm ni banyak berlaku..Bukan soal org Cina, hatta ramai yg Melayu jadi mangsa.. bezanya samada depa berani lawan ker tak...mcm Mufti Utara, orang mcm depa ni selalu dapat tanah Anugerah tanah dari Sultan..Tak payah hadap Biokrasi.. sedar sedar geran duduk atas meja.. Description: 😉

kredit: Ipohmali

 

No comments: