Panas! Guan Eng berang dengan Ahli Parlimen PKR?

 Panas! Guan Eng berang dengan Ahli Parlimen PKR?


Setiausaha Agung DAP Lim Guan Eng menegur Ahli Parlimen PKR yang berkata, mereka tidak sekuat beliau dalam berdepan ancaman terhadap diri dan keluarga, selepas dakwaan dipancing untuk beralih sokongan kepada Perikatan Nasional (PN).

Ahli Parlimen Bagan itu mendedahkan, ketika pemimpin pembangkang dan Presiden PKR Anwar Ibrahim memberitahu Ahli Parlimennya yang ditawarkan “umpan” untuk melompat agar tetap berdiri teguh, kedua-duanya menjawab: “Saya tidak sekuat Guan Eng.”

Beliau berkata salah untuk mereka berkata demikian kerana ia juga seakan-akan bermaksud mereka tidak sekuat beliau kerana sanggup membiarkan isterinya mengharungi pengalaman ngeri itu.

Lim “sedih” apabila beliau dijadikan contoh apa yang boleh berlaku sekiranya seseorang tidak tunduk mengalah (tekanan politik), dengan beliau dan isterinya, Betty Chew, sebelum ini dituduh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) atas dakwaan rasuah.

“Tuduhan rasuah yang difailkan terhadap saya dan isteri tidak pernah terjadi sebelum ini kerana tidak ada satu sen pun wang suapan dijumpai dalam pegangan saya dalam bentuk wang tunai atau dalam akaun bank saya atau isteri saya.

“Tidak ada rakaman audio mengenai saya meminta sebarang wang untuk kepentingan peribadi saya.

Pada 16 Mac lalu, Anwar menuduh, selain Ahli Parlimen Sekijang Natrah Ismail, PN memancing empat lagi Ahli Parlimen PKR untuk keluar parti, dengan mendakwa tindak-tanduk SPRM seolah-olah membayangkan badan itu dipergunakan sebagai senjata politik oleh PN.

“Ini bukan politik. Ini adalah penyalahgunaan kuasa melalui tekanan. SPRM digunakan sebagai senjata politik. Sekiranya anda melompat, siasatan akan ditunda. Jika tidak, anda akan menjadi sasaran,” kata Anwar, memperincikan ancaman yang dibuat itu.

Lim juga memberikan penghargaan kepada Betty dengan mengakui akan kesan lebih besar terhadap isterinya di mana profesion guamannya terjejas teruk berikutan menderita atas ketidakadilan yang disifatkan kejam itu.

“Saya kuat bukan kerana saya Guan Eng, saya kuat kerana isteri saya beri saya kekuatan untuk terus kuat.”

Katanya, ramai yang menyaksikan trauma emosi perlu ditanggung isterinya, sambil menambah beliau bersyukur dengan kekuatan dan cinta isteri kepada beliau dan berani kerana benar untuk berjuang bersama beliau menentang pendakwaan terpilih oleh kerajaan.

“Tidak ada ruang untuk politik pengkhianatan atau dendam, terutama terhadap ahli keluarga yang tidak bersalah.

“Hanya dengan itu kita dapat menanamkan keyakinan rakyat terhadap akauntabiliti dan ketelusan bahawa ada kemahuan dan komitmen politik untuk memerangi rasuah tanpa gentar atau pilih kasih.”

Lim bakal berdepan perbicaraan pada Jun atas tuduhan rasuah melibatkan projek terowong dasar laut Pulau Pinang, sementara Betty didakwa atas kesalahan pengubahan wang haram.




No comments: