‘Hidup susah, mati pun susah, mau sembahyang pun susah….


Kontroversi yang meletus ekoran pelaksanaan Sistem Pemantauan Pengendalian Pakej Umrah Malaysia (IMAMS) akhirnya berjaya mendesak kerajaan menangguhkan pelaksanaannya tidak sampai 24 jam dikuatkuasakan.
Tindakan itu dibuat ekoran bantahan meluas orang ramai dan pengendali pakej Umrah negara ini yang berpandangan pengenaan beberapa jenis bayaran termasuk cukai GST melalui sistem tersebut amat tidak wajar.
Menurut Naib Pengerusi DAP, Tengku Zulpuri Shah bin Raja Puji, langkah ‘sumbang’ kerajaan tersebut jelas menunjukkan UMNO tidak prihatin terhadap bebanan yang terpaksa ditanggung rakyat negara ini.
“GST sememangnya cukai yg membebankan rakyat dan UMNO yang meneraju BN sememangnya tidak membuat kajian yg mendalaman dan persedian yg cukup apabila ia nyata membebankan rakyat,” katanya kepada Roketkini.
Adun Mentakab itu berkata, sejak GST dilaksanakan pada 2015, barangan dan alatan sembahyang termasuk peralatan dan perkhidmatan pengurusan kematian telah pun dikenakan cukai tersebut.
“Bak kata apek dalam filem Madu 3; …hidup susah… mati lagi susah oooo. Sekarang, orang nak mengerjakan ibadah umrah pun UMNO nak kenakan GST,” katanya.
Dalam pengumumannya sebelum ini, Kementerian Pelancongan dan Kebudayaan berkata pelaksanaan IMAMS yang merupakan saluran rasmi visa umrah itu meliputi semua 65 agensi pelancongan berstatus muasassah untuk memantau sebarang kemungkinan penipuan pakej-pakej umrah.
Pelaksanaan sistem tersebut meliputi pengenaan bayaran sebanyak RM90.10 itu termasuk GST sebanyak RM5.10; insurans RM40.00 dan sistem yang digunakan IMAMS RM45.00.
Tengku Zul berkata, kesilapan besar yang dilakukan BN dengan pelaksanaan GST ini jelasnya adalah seolah-olah tidak mengambil berat terhadap kesan penyusutan keuntungan kepada golongan peniaga
“Akhirnya, sebilangan peniaga mengenakan bayaran yang lebih tinggi.
“Apabila ini berlaku, perniaga tidak harus di persalahkan 100 peratus memandangkan segala kesan dan risiko pelaksanaan GST perlulah di ambil kira kerajaan BN terlebih dahulu,” kata Ketua Pembangkang DUN Pahang itu lagi. 

No comments: