Ulama muda PAS tak kenang jasa Mat Sabu


oleh:  


Luahan veteran PAS:

Pemuda sejak awal 1980an seperti Mad Sabu, Khalid Samad dan Husam Musa tlh terbukti pengorbanan dan kecintaan mereka kpd Jamaah (PAS).

Berjuang sejak daripada zaman kelam. Meng infaq kan tenaga, masa muda dan harta yg tak seberapa.

Tetapi mereka inilah yg berjuang sejak zaman kelam, sejak umum Masyarakat Malaysia tak faham sangat apa itu Islam. Sejak zaman masyarakat umum Islam tak mengenali taraf Ulama melainkan hanya sebagai tukang-tukang baca Doa selamat.

Para ex-aktivist PEMUDA inilah yg berjuang menegakan politik Islam,mereka inilah yg memperjuangkan kedudukan Ulama sehingga kepimpinan Ulama diterima sebagai kepimpinan tertinggi dalam Jamaah.

Kini nama-nama mereka ini di jaja oleh sekumpulan Ulama muda pendatang baru dalam Jamaah, sebagai munafiq Jamaah.
Apakah saudara ahli-ahli PAS boleh melabel sahabat dgn label begitu

Ana sezaman dgn Husam zaman tidur-bangun di Pej PAS Jln Dato Pati. Husam baru grad UM (1984). Ana pelajar UM Nilam Puri. Kami pernah sama-sama menerbitkan GEMA PEMUDA sebelum adanya akhbar Harakah.

Setelah zaman berlalu (sejak era 2000 berlalu) Sejak 2003-2008 kami sekeluarga dijemput Allah menjadi jiran-Nya di Mekkah/Madinah.
Sebagai "org Mekkah" ana mendapat maklumat sebebasnya mengenai perkembangan Politik-Jamaah di Malaysia hatta dpt berbincang dgn sebebasnya dgn bekas pimpinan UMNO.

Ana mendengar kenaikan Maqam Husam di daalm Jamaah.

Di Satu Majlis Hariraya di Konsulate Makaysia Jeddah,saya berbicara dengan Tan Sri Sanusi Joned pasal masa depan politik Malaysia sampai subuh. ( 3.00 pg waktu Saudi).

Beliau nampak potensi pimpinan masa dpn politik Melayu Islam daalm barisan muda PAS. Antara yang kerap di sebutnya, Husam Musa.

Sepulang saya ke Malaysia 2008, saya joint semula dunia akademik di UM. Sejak itu saya lebih jadi pemerhati akademik. Sekali sekala jumpa (Dato) Husam di majlis-majlis akademik di kampus-kampus.

Memang zaman semesra sama-sama melepak di Pejabat PAS Jln Dato Pati dulu sukar sudah nak wujudkan kembali. Sukar saya nak panggil dia Dato' sukarnya dia nak panggil saya Doktor....

Namun jauh di sudut hati barangkali kami saling mendoakan kejayaan sahabat-sahabat lama ini. Sebagai oanrg akademik yang tidak ada kepentingan politik, melihatkan karismanya..hati saya semacam mengesahkan apa yang pernah di sebut oleh Tan Sri Sanusi Joned 2008 di Jeddah dulu..
Namun org akademik berhadapan dengan realiti hanya boleh berharap dan mengimpikan.

Para pemain politikus lebih cekap mengelecek kan bola-bola politik mengalahkan kami dan ramai lagi yang mengimpikan sesuatu yg mungkin ideal.......

Hanya kpd Allah .

"Ya Allah.

Engkaulah Yang Maha Mengetahui betapa kasih dan sayangnya kami kpd pemimpin kami sejak lebih 30 tahun semenjak waktu pemimpin kami ini di kenali sebagai tokoh Ulama Muda Nusantara, kami dengan penuh kasih sayang terus menerus mendokong kepimpinannya.

Tiba-tiba di akhir-akhir ini petaka apakah yg menimpa, pemimpin yang kami kasihi selama ini kelihatan tidak mesra lagi kpd kami ex anak-anak muda yang yelah mendokong begitu lama. Apakah dengan gara-gara kemunculan kumpulan anak-anak muda baru yg menggelarkan diri mereka "Ulama Muda", maka kami para ex Pemuda ( non-Ulama) tidak di kasihi lagi.Dlm ucapan-ucapan terakhir pemimpin yg kami kasihi ini kedengarannnya mcm menghalau saja kami dari lengkongan Jamaah yg tercinta ini.

Ya Allah Ya Rabbi, Tak adakah sesiapa lagi di kalangan Umatmu yg mampu menangani...."

Apabila ada perwakilan suruh keluar Pas dlm muktamar........

"Tidak ada sapa-sapa berhak menghalau sapa-sapa dari Jamaah ini.

Allah dan Rasulnya yg meminta umat ini bersatu dlm Jamaah. Maka sesiapa berjamaah kerana Allah sesungguhnya dia telah menyahut seruan ALLAH.

Siapa kita yg boleh berasa org lain blh berambus dr jamaah yg kita syangi bersama.

Kenapa sehari dua ni pimpinan Ulama kita menggesa ahli-ahli bawahan menghormati Ulama.

Rasanya ada sesuatu yang Allah swt nak tegur ni.

Selama ni sejak lbh setengah abad PAS meredah Perjuangan Siyaasah Islamiyyah. Pendokong bawahan sememangnya mendokong dan menjunjung tinggi kedudukan Ulama tanpa dipinta-pinta.

Masa tu rasanya tak ada anak menantu pimpinan Ulama turut nak membolot persada kuasa.

Namun kini setelah adanya fitnah penglibatan anak menantu bersama. Rakyat dan ahli bawahan berhak untuk berkata-kata.

Kepatuhan membuta tuli atas apa-apa nama yang agak rasmi boleh diminta.

Namun Penghormatan yg hakiki tidak boleh di paksa-paksa.

Ana dan Pimpinan Tarbiyyah kampus UM memang pernah menangguhkan Wala' kepada Mad Sabu yang menaiki TK DPPP. Kami bantah kerana kempennya menaikkan Allahyarham Ust Dato Abu Bakar Chik dengan menjatuhkan kepimpinan Ust Ab Halim Arsyad.

Kami satu rombongan datang ke Rusila menemui Timb Presiden (TGHH) menyatakan stand kami. TGHH menasihatkan kami bersabar dan tidak menentang Jamaah.

Kami terima. Bila program Tarbiyyah kami hanya jemput pimpinan Ulama seperti alMarhum Ust Haron dan Ust Yahya Uthman. Memang kamu tak jemput Mad Sabu dan Pimpinan Pemuda bagi pengisian.

Namun apabila Mad Sabu bertanding di Kelantan PRU 1991 kami buat kerja bagi nak mati memenangkanya.

Puas hati dgn prestasi nya sebagai ahli Parlimen. Sebagai wakil rakyat PAS beliau beraksi bagaikan Singa di Parlimen. Beliau menjadi kebanggaan Jamah. Beliau hidup sederhana, sepanjang 2 penggal sebagai Ahli Parlimen beliau tidak beli walaupun sebuah kereta buruk. Elaun ahli parlimen memang dihabiskan bersama petugas Jamaah di Kelantan. Kehidupan keluarganya di Shah Alam di pikul sepenuhnya oleh isterinya Puan Normah. Masuk ISA berkali-kali kerana perjuangan.

Begitu hebat pengorbanannya daalm perjuangan. Saya cabar adik-adik baru dalam Pemuda yg duk kutuk Mad Sabu. Kamu yg hiduop dengan imej kehidupan mewah dengan kereta-kereta  mewah, sanggup kamu kutuk orang yang tidak pernah berkereta sepanjang jadi Ahli Parlimen, Kamu diangkat ke pentas-pentas ceramah/kuliah berbayar RM Ratusan sejam, sanggup kamu kutuk orang yang berceramah dibayar dengan harga ISA.

Silakah berMUHASABAH.

No comments: