Mungkinkah pilihan raya baru di Selangor?- MSO

Mungkinkah pilihan raya baru di Selangor?

MENYELAMI ISU                                                                               

Parti Keadilan Rakyat (PKR) telah menghantar surat tunjuk sebab kepada Abdul Khalid Ibrahim hari ini. Surat tunjuk sebab itu berhubung kenyataan Khalid yang mengingkari keputusan parti yang mahu beliau berundur sebagai MB Selangor dan diganti dengan Dr Wan Azizah Wan Ismail.

Anwar: Khalid degil..?
Khalid: Katalah apapun..
Mesyuarat MPT parti itu pada 21 Januari memutuskan yang Dr Wan Azizah Wan Ismail akan mengganti Khalid sebagai MB Selangor. Bagaimana pun Khalid dalam satu kenyataan pada 22 Julai menjelaskan yang dia tidak akan berundur sebagai MB. Kenyataan Khalid itu sebagai mengingkari arahan parti.

Ekoran kenyataan itu Lembaga Disiplin parti yang bermesyuarat 3 Ogos telah mengarahkan agar surat tunjuk sebab diberikan kepada Khalid Ibrahim. Khalid diminta menjawab surat tunjuk sebab itu pada 8 Ogos, dua hari sebelum berlangsungnya mesyuarat Majlis Presiden Pakatan dijangka diadakan pada 10 Ogos yang akan menentukan sama ada krisis di Selangor akan tamat ataupun menjadi lebih parah.

Noh tidak bijak kalau hendak menangguk di air keruh

SUSUPAN PAGI                                                                                    

Pengerusi Umno Selangor Noh Omar berkata pihaknya sedia menghadapi apa saja kemungkinan berkaitan dengan perkembangan di Selangor kini. Nampaknya Noh sedang memerhati penuh minat terhadap apa yang sedang berlaku. Ada tiga kemungkinan yang sedang dihisab oleh Umno, pimilihan MB baru, diadakan pilihan raya semula ataupun undi tidak percaya terhadap Khalid.

Noh Omar
Cara Noh bercakap semacam parti itu konfiden sahaja akan mendapat manfaat daripada kemungkinan-kemungkinan yang bakal berlaku itu. Secekap mana Umno hendak menangguk di air keruh kali ini atau menahan lukah di pergentingan, sama-sama kita perhatikan.

Untuk pengetahuan Noh apa dirasakan itu tidak semudah itu. Salah satu kemungkinan itu akan berlaku, dan mungkin juga tidak berlaku namun ia bukan bererti akan memberi untung laba besar kepada Umno Selangor. Noh dan Umno jangan mengharap hujan kerana terdengar guruh di langit.

No comments: