KERAJAAN DIINGAT JANGAN MEMBERI HARAPAN KEPADA KAKITANGANNYA

Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 : Kenaikan Gred & Gaji Penjawat Awam Naik. 100 Skim Terlibat!

Semakan Gred Kakitangan 2014
Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 : Berita baik yang Berita Semasa terima apabila bermula Januari 2014 , kalangan Pegawai Tadbir & Diplomatik (PTD) akan terima kenaikan gaji naik 2014. Tahniah Berita Semasa ucapkan. Semoga kenaikan gaji kali ini terus memberikan semangat dan motivasi kepada kumpulan ini untuk terus berkerja keras bagi selepas ini. Tetapi….
Tetapi bagaimana pula dengan skim pelaksana yang lain? Ramai kalangan kakitangan awam & penjawat awam yang tertanya-tanya mengapa mereka masih dilihat tercicir dalam kenaikan gred? Terkini….
Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) menjangkakan yang mana Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 akan selesai sekitar bulan Mei atau Jun 2014 kelak yang mana Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 kali ini akan melibatkan 100 skim perkhidmatan yang akan mula dijalankan kajian dan semakan gaji serta gred bermula Januari 2014 ini.

Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 : Harapan Penjawat Awam?

“Seperti pelaksanaan kajian sebelum ini, ia turut dirunding bersama pihak berkepentingan termasuk Ketua Perkhidmatan, Ketua Jabatan, CUEPACS, Majlis-majlis Bersama Kebangsaan dan kesatuan pekerja,” katanya selepas merasmikan Forum Sektor Awam 2013, di sini
Sebelum ini dalam ucapannya, Ali berkata Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dalam ucapan Bajet 2014 mengumumkan penambahbaikan 81 skim perkhidmatan awam bagi menarik dan mengekalkan modal insan terbaik sektor awam, selain menambah baik laluan kerjaya serta mudah alihan penjawat awam.
Menurutnya, penambahbaikan membabitkan 613,743 penjawat awam dengan peruntukan tambahan RM31 juta setahun.
Berikutan itu, beliau berkata pihaknya sudah memberi taklimat berasingan kepada semua Ketua Setiausaha Kementerian, Setiausaha Kerajaan Negeri (SUK), Ketua Perkhidmatan, Ketua Jabatan, Pengurus Sumber Manusia kementerian, agensi persekutuan dan negeri, CUEPACS serta kesatuan penjawat awam mulai 22 Oktober 2013 lalu.
“Ketua Jabatan diminta segera melaksanakan urusan penawaran opsyen pertukaran pelantikan kepada pegawai terbabit. Tempoh tawaran opsyen adalah 30 hari dari tarikh surat dikeluarkan,”katanya.
“Bagi perkhidmatan negeri, badan berkanun dan pihak berkuasa tempatan, ia tertakluk kepada 30 hari daripada tarikh pekeliling perkhidmatan dikeluarkan,” katanya.
Sumber : Bernama Malaysia Oleh itu, apa harapan & cadangan kalangan kakitangan awam 
bagi Semakan Gaji Kakitangan Awam 2014 kali ini?

No comments: