VIDEO DISERTAKAN : PULUHAN RIBU BERHIMPUN WALAU AMARAN KERAS JEREBU DAN KETUA POLIS NEGARA

Padang Merbok - Lebih  70,000 rakyat Malaysia dari semua lapisan masyarakat berkumpul pada hari Sabtu dalam perhimpunan mercu tanda membantah penipuan yang didakwa dilakukan oleh  parti Umno-BN Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak pada pilihan raya umum 5 Mei lalu dan untuk menuntut peletakan jawatan serta-merta kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya .Orang ramai, manakala yang lebih kecil daripada yang diramalkan oleh pihak penganjur, bagaimanapun jauh lebih besar daripada yang dijangkakan memandangkan keadaan kabur dan terutamanya selepas ancaman oleh ketua polis Kuala Lumpur . Satu kenyataan lewat dikeluarkan oleh Ketua Polis KL Mohmad Salleh pada malam Jumaat telah ditafsirkan oleh ramai bahawa polis boleh bertukar kasar kepada orang-orang yang menghadiri perhimpunan hari ini, yang dianjurkan oleh Pakatan Rakyat pakatan Ketua Pembangkang Anwar Ibrahim.

Walaupun tidak ada keganasan dan perhimpunan itu berjalan tanpa insiden gaduh, sebagai penganjur telah berjanji, kenangan bagaimana Najib telah mengarahkan  polis yang bertindak ganas kepada rakyat semasa BERSIH 1.0, 2.0 dan 3.0 perhimpunan masih segar dan ini mungkin telah menjejaskan saiz orang ramai."Tidak, ia tidak mati tetapi semakin meningkat Jika anda melihat orang ramai hari ini, kebanyakan adalah dari luar dengan orang Melayu membentuk kumpulan terbesar Anda mesti ingat pertama Black 505 perhimpunan di Kelana Jaya kebanyakannya dari  bandar -... KL dan PJ penduduk 


Sekarang yang melaungkan  reformasi pilihan raya, untuk Pengerusi SPR dan timbalannya untuk berhenti dan untukdiadakan  pilihan raya semula di beberapa kerusi yang datang dari orang-orang yang tinggal di luar bandar dan mereka adalah daripada masyarakat Melayu.


 Ini adalah satu anjakan yang sangat kuat kerana pengundi Melayu yang terbesar dan undi luar bandar adalah penting, "kata seorang aktivis yang telah mengikuti BERSIH dan kini Black 505 perhimpunan bagi menuntut pilihanraya lebih telus."

Malah, dalam apa yang pengkritik percaya adalah satu tanda panik Najib yang hilang populariti melarikan diri dari Black 505 ,manakala  polis menahan Naib Presiden PAS Husam Musa, kerana dia telah ditahan di Padang  Merbok.Penangkapan itu telah diumumkan oleh pengacara majlis perhimpunan Johari Abdul, yang juga Ahli Parlimen Sungai Petani. Orang ramai mengambil berita yang   mengejutkan sebelum mula memperolokkan tindakan  kepada pihak berkuasa, menuntut supaya melepaskan  Husam."Saya tidak tahu kenapa saya ditahan . Saya berada di Kelantan dalam tempoh tiga hari yang lalu. Mereka boleh menahan saya .  Saya mengesyaki ini adalah untuk menghalang saya daripada bercakap di perhimpunan itu," Husam memberitahu sebuah portal berita.
LAPORAN TENGAHARI



 Pada masa makan tengah hari, DI Chinatown ditegah  Kuala Lumpur yang telah menjadi pusat kegiatan para aktivis . Ia adalah salah satu titik perhimpunan tujuh tapak perhimpunan untuk 22 Jun Black 505 , perhimpunan yang dianjurkan oleh pihak pembangkang untuk membantah penipuan pilihan raya yang didakwa pada 5 Mei lalu  oleh regim parti Umno-BN pimpinan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak.Di Padang Merbok, di mana Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim yang dijangka tiba selepas pukul 2.30 petang selepas  sembahyang Zohorn bagi umat  'Islam selesai

, Tempatdimana  kejadian adalah aman dan tenang dengan tiada tanda-tanda keganasan seperti yang diramalkan oleh Ketua Polis Kuala Lumpur Mohmad Salleh."Orang ramai akan datang. Terdapat 7 tempat  berhimpun dan mereka akan mara ke arah padang,"

 
Walau bagaimanapun, disebabkan tuduhan serius yang dibuat oleh Mohmad malam tadi, para pengkritik menuduh beliau bercakap bagi pihak pemimpin  Umno Najib. Kepada orang  ramai, amaran kepada orang ramai supaya tidak datang kerana Pakatan telah merancang pertempuran 'ganas' terhadap polis itu merupakan ancaman  bahawa polis akan bersedia untuk memukul orang-orang yang menghadiri perhimpunan tersebut.




"Perjuangan kini telah pergi satu takuk lebih tinggi. Saya rasa dengan kata-kata kurang ajar itu, Mohmad baru sahaja berucap dan mendesak agar pimpinan SPR melepaskan jawatan . Ia bukan kerajaan yang bertanggungjawab dan meletakkan kepentingan mereka sendiri sebelum apa-apa lagi. Ramai rakyat Malaysia masih mengambil masalah untuk datang ke Padang Merbok walaupun jerebu dan ugutan menunjukkan bagaimana serius  rasa tidak puas hati mereka, "naib presiden PKR Tian Chua berkata."Itu sudah membuktikan rakyat tidak akan berehat sehingga mereka mendapat keadilan pilihan raya yang mereka mahu. Sehingga kepimpinan Suruhanjaya Pilihan Raya perlu melepaskan jawatan mereka , bagaimana boleh kita sebagai sebuah negara yang merdeka? Apa yang ada untuk kita bangga dengan kemerdekaan negera? u Apakah jenis masa depan yang kita ada dengan jenis kepimpinan yang korup sebegini?  Bolehkah anda jangkakan imej 5 tahun lagi di bawah pimpinanNajib, Mahathir dan Umno -? hanya seperti dalam 5 tahun yang lalu, ianya akan berulang lagi Najib dan Umno perlu ditumbangkan. 

  
. "Sementara itu, temu bual di tempat orang-orang yang berbaris di jalan-jalan dalam perjalanan ke Padang Merbok membuahkan komen lantang membentuk belia Malaysia. Semua kaum telah dilihat termasuk Melayu, Cina dan India. Ramai yang memakai topeng muka untuk menangkis jerebu.Pentadbiran Najib dan kepimpinan polis mendapat paling teruk kritikan."Kita memerlukan perubahan dalam kerajaan," kata seorang pemuda.

 "Pihak polis bercakap  karut, mereka sentiasa seperti itu. Mereka adalah orang-orang yang memulakan keganasan. Kami hanya mempertahankan diri apabila mereka memukul kami," kata seorang lagi remaja, yang terlalu bersemangat untuk memberi pandangan beliau.

LAPORAN PAGI 


Walaupun kenyataan amaran  daripada Ketua Polis Kuala Lumpur, semuayang hadir berjalan secara aman  di sepanjang Jalan Parlimen dan kawasan sekitarnya di padang Merbok Padang di mana perhimpunan raksasa membantah penipuan  dikatakan dilakukan oleh regim Najib Razak.Pihak polis tidak menahan orang ramai kecuali meletakkan kon diatas jalanraya yang menuju ke Padang Merbuk.


Tingkah laku mereka adalah berbeza dengan apa yang pihak  atasan mereka yang telah dikecam oleh masyarakat sivil dan pihak pembangkang politik  memihak dengan kuasa-yang-menjadi dan menjalankan sendiri tidak profesional.Jelas sekali, ia masih belum dapat dilihat jika gambar ini akan terus aman tetapi untuk sekarang, angin pagi adalah sejuk dan matahari masih dilindungi oleh awan. Jerebu dapat dikesan tetapi ia tidak lebih daripada apa yang telah menjadi biasa kepada alam sekitar Kuala Lumpur, yang sedih untuk mengatakan, adalah dilambangkan oleh kabut dan pencemaran daripada lebihan kereta dan lori di jalan raya itu.








 TERJEMAHAN MENGUNAKAN GOOGLE.TIDAK SEMPAT UNTUK MEMBETULKAN STRUKTUR BAHASA.

No comments: