KAT JOHOR BAKAL ADA 2 LOJI NUKLEAR


K'jaan kenalpasti 7 tapak loji nuklear, dakwa NGO
 
 ELOK JUGA BUAT DI JOHOR.MAMPUS RAKYAT DAN TEMPAT UMNO BERKUBUR DI JOHOR.BARU SEDAR LANGIT TINGGI RENDAH.SOKONG LAGI....NAH KAU UMNO JOHOR.
 
 
 
 
Sebuah gabungan hari ini mendakwa bahawa kerajaan telah secara rahsia meneruskan projek loji kuasa nuklear dan telah mengenal pasti tapak yang berpotensi untuk tujuan itu, walaupun mendapat bantahan rakyat.

NONEKerajaan, melalui Malaysia Nuclear Power Corporation (MNPC), telah
mengenal pasti tujuh tapak untuk loji janakuasa nuklear unit berkembar, kata jurucakap Gabungan Menentang Nuklear Malaysia (MyCan), Dr Ronald McCoy (kiri).

Tujuh tapak tersebut terletak di empat negeri - satu di Kedah dan masing-masing dua di Perak, Terengganu dan Johor, katanya dalam satu sidang akhbar.

azlanMcCoy berkata lima daripada tapak itu terletak berhampiran kawasan
pantai, manakala dua tapak lagi terletak di pedalaman - Tasik Temenggor di Perak dan Tasik Kenyir di Terengganu - kerana jumlah besar air diperlukan untuk menyejukkan reaktor berkembar itu.

Beliau berkata, gabungan itu telah memperolehi maklumat yang tepat dalam tempoh sebulan, tetapi tidak dapat mendedahkan sumber-sumbernya dan kawasan potensi yang tepat untuk melindungi sumber-sumber tersebut.

No comments: