PENEROKA DINASIHAT BERHATI-HATI MENANDATANGANI BORANG PINJAMAN


Temerloh- Majlis penerangan berkaitan dengan penarikan balik menandatangani borang pinjaman pembelian saham dengan bank telah diadakan sebelum ini.Menurtut peguam peneroka Tuan Haris ,  borang yang diedarkan kepada peneroka sebenarnya sudah salah sejak diawal lagi kerana semuanya tertulis dalam bahasa inggeris.Malahan jika sesuatu perkara yang berlaku sepatutnya ianya di terangkan kepada peneroka oleh pihak bank sendiri dan bukan oleh pengurus Felda yang hanya menjalankan kerja mereka membantu kerajaan tanpa memberikan penerangan yang jelas.jika pengurus-pengurus Felda sendiri kurang faham dengan dasar dan pinjaman, mana mungkinereka dapat menerangkan kepada peneroka dengan lebih jelas.

Baru-baru ini seramai 154 peneroka menyaman CIMB  dan Am Islamic Bank dan CIMB setuju, dan Am Islamic , kerana menurut Tuan Haris lagi, “Menandatangani borang kosong adalah salah dari segi undang-undang dari 75 muka surat, hanya 6 muka surat sahaja yang diberikan dalam bahasa melayu, malahan untuk membawa balik borang pun tidak dibenarkan” demikian terang Haris lagi.

Sehingga kini , hanya CIMB setuju agar semua loan dibatal dan borang proses dan kos memproses telah dibatalkan dan peneroka tidak menuntut apa-apa dari pihak bank.
Apa yang berlaku dan bank tidak bertanggungjawan bagi kedua pihak.sehingga 14.6 2012..Jadi semuanya seramai 154 orang peneroka ini dan juga memohon untuk perbincangan dan mahkamah memberikan persefahaman , dan kebanyakkan jumlah peneroka tidak tahu berapa banyak pinjaman yang mereka nak luluskan.Selain itu terdapat juga masaalah apabila ada anatara peneroka yang berusia lebih dari 60 tahun malahan adakalanya bank tidak membenarkan pinjaman kepada warga yang telah berusia. Ini menimbulkan banyak keraguan kerana jika sesuatu berlaku ianya akan elibatkan banyak pihak didalam keluarga peneroka sendiri..

Menurut beliau lagi , jika peneroka ingin membatalkan perjanjian penarikan semula pinjaman mereka , peneroka hendaklah memberikan dimana tanah rancangan,alamat,kad pengenalan , bank mana, agar pihak peguam tahu bank mana yang mereka pinjam.

  1. peneroka tidak akan mendapat duit sekiranya pinjaman mereka diluluskan, malahan ianya disalurkan terus kepada FGVH .peneroka hanya akan mendapat saham sahaja dan berapa jumlah yang mereka hendak pinjam.
  2. syer pulak akan disalurkan terus kepada bank, sebagai cagaran pinjaman.jadi peneroka tidak akan nampak duit dan syer pun mereka tidak nampak berapa.dan bank pula melantik rimiser bagi menguruskan saham peneroka .
  3. kita tak pasti dia akan melonjak atau merudum.Jika untung menjadi hak peneroka , dan bagaimana jika saham itu jatuh, dari harga rm4600 satu lot, maka jika berlakunya kerugian,bank akan menntut daripeneroka,kalau utang sebanyak rm30,000, peneroka akan istiharkan bankrupt, dan mahkamah juga akan boleh merampas atau melelong harta peneroka,dan sampai kepada satu tahap melelong tanah peneroka dan menurtut tuan Haris sendiri  lagi “Penerangan bahawa tanah peneroka  tidak akan dilelong dan melibatkan harta peneroka adalah tidak betul kerana jika berlaku sesuatu, peneroka nak bayar dengan apa melainkan mencagar tanah, tapak rumah mereka sebagai cagaran kepada bank.”

No comments: