PROFESOR KANGKONG AKA KONGKANG MEMANG MEMALUKAN.DULU TAK BERKAWAN DENGAN ORANG...TU A LA PASAI...


SHAH ALAM, 12 APR: Ahli Akademik yang gemar mengampu pemerintah dan tidak bercakap benar dibidas, Datuk Seri Anwar Ibrahim malam tadi.

Menurut Anwar, ahli akademik tersebut lebih layak digelar ‘profesor kangkung’ kerana hanya mengikut rentak parti pemerintah dan menolak hakikat sebenar.

“Dulu dia kata gunakan ISA (Akta Keselamatan Dalam Negeri) untuk menyelamatkan negara.

“Kalau tanya, ISA sahaja yang mampu menyelamatkan orang Melayu, tetapi sekarang ISA dah nak dihapuskan, dia kata inilah keputusan yang paling bijak dalam sejarah.

“Ini profesor kangkung. Tiga bulan lalu tanya pasal ISA, dia kata, kalau tidak kerana ISA tidak ada keamanan dalam negara ini, kalau tidak kerana ISA tidak ada harapan Melayu ‘survive’.

“Selepas tiga bulan tanya dia semula, tuan profesor, apa pendapat prof dengan pengumuman Datuk Seri Najib untuk batalkan ISA.

“Nanti dia jawab, ya, inilah keputusan yang akan menyelamatkan orang Melayu,” sindir Ketua Pembangkang itu ketika menyampaikan ucapan dalam program dialog Wacana Politik: Pendidikan Percuma; Apakah Sekadar Mimpi?

Anwar turut memberitahu kewujudan golongan pensyarah seperti ini di institusi pendidikan tinggi negara hanya menyebabkan sesuatu universiti itu gagal melahirkan mahasiswa yang berkualiti.

Selain itu, Anwar turut mengecam pemimpin politik yang mengongkong para cendiakawan dari menyuarakan kebenaran berdasarkan ilmu yang menjadi kepakaran mereka.

Sebelum ini, pensyarah, Prof Dr Abdul Aziz Bari yang dianggap pakar perlembagaan dikenakan tekanan Universiti Islam Antarabangsa(UIA) dan menyebabkan beliau bersara awal.

Dr Aziz sebelum ini kerap melontarkan pandangan akademik yang merugikan pihak kerajaan.

Wacana yang turut menampilkan Ahli Parlimen Bukit Gantang, Mohammad Nizar Jamaluddin, Adun Kota Anggerik, Dr Yaakob Sapari dan beberapa pemimpin gerakan mahasiswa itu telah diadakan di Seksyen 7, Shah Alam malam tadi.

No comments: