BALA TOLAK BALA

Altantuya: Bala tolak jumpa SPRM di kedutaan

Malaysia di Singapura

Oleh G. Manimaran

KUALA LUMPUR, Feb 11 — Penyiasat persendirian P. Balasubramaniam yang dianggap Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) sebagai saksi utama bagi pihaknya dalam siasatan berkaitan wanita Mongolia Altantuya Shaariibuu, menolak syarat agar dia diambil keterangan di kedutaan Malaysia di Singapura.

“Mereka (SPRM) mahu mengadakan sesi temu bual (ambil keterangan) di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura, tetapi kami tidak bersetuju,” kata peguam Balasubramaniam, Americk Sidhu kepada The Malaysian Insider.

Bagaimanapun beliau tidak menyatakan sebab permintaan itu ditolak tetapi difahamkan atas faktor keselamatan tidak mahu dikompromi, yang merupakan salah satu syarat dikenakan detektif tersebut.

Selain itu kata Americk, SPRM juga mahu mengklasifikasikan segala koresponden mereka sebagai “rahsia” di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA).

Syarat itu juga ditolak, kata beliau sambil menambah pihaknya masih menunggu maklum balas daripada SPRM.

“Mereka juga mahu mengklasifikasikan kesemua koresponden kami sebagai rahsia di bawah OSA, yang mana kami tidak bersetuju, jadi saya tidak boleh berkata lebih daripada itu sehingga kami memperoleh maklum balas kepada surat tidak setuju kami kepada syarat-syarat yang dikenakan ke atas kami,” kata beliau.




BALA MULA DIBURU

ASP Suresh, jika anda memutuskan untuk menerimanya, misi anda adalah mencari Balasubramaniam a/l Perumal, si penyiasat persendirian di Chennai, India, yang mana anda perlu membungkamnya dengan apa cara sekalipun. Jika anda ditangkap ataupun dikesan, kerajaan Malaysia akan menafikan sebarang kaitan dengan anda. DVD ini akan musnah dengan sendirinya dalam sepuluh saat.

NO HOLDS BARRED

Raja Petra Kamarudin

Adakah kata pembuka di atas seakan adegan pembuka dari filem Mission Impossible? Saya harap macam tulah sebab memang tulah yang dimaksudkan. Beberapa hari yang lalu, ASP Suresh bertolak ke Chennai, India bagi memulakan misinya. Misinya adalah mencari Bala dan ‘menjinakkannya’.

Siapa pula yang menghantarnya ke sana? Perdana Menteri Najib Tun Razak ataupun KPN Musa Hassan? Mmm… perkara ni tak pula diberitahu pegawai polis dari Bukit Aman yang menjadi orang dalam saya. Ini kerana mereka sendiri tak pasti siapa ‘bos’ sebenar ASP Suresh sekarang. Tetapi jika orangnya adalah KPN Musa Hassan, maka dah tentu ASP Suresh pergi ke sana atas alasan tugas rasmi, dan diberikan kebenaran untuk meninggalkan negara ini. Namun jika dia tidak ke sana secara rasmi dan tidak pernah diberikan kebenaran untuk ke sana, iaitu dia sebenarnya bercuti, maka dia kini menjalankan misi solo. Ini bererti bahawa PM Najib menghantarnya ke India tanpa pengetahuan KPN Musa.

Saya yakin jika KPN Musa tidak menghantar ASP Suresh ke India, malah tidak diberitahu pun mengenai perkara itu, maka dah tentu dia naik sheikh apabila membaca artikel ni. Tentu menarik sekali melihat reaksi KPN Musa terhadap berita ni, yang mana dia hanya tahu mengenainya selepas membaca Malaysia Today.

Ya, ada orang di tampuk kuasa di Putrajaya yang makin gelabah. Mana taknya, ada masalah yang belum selesai berkenaan bekas Pegawai Khas kepada Perdana Menteri, Nasir Safar - yang mengeluarkan kenyataan bersifat perkauman, iaitu bahawa pendatang awal Cina adalah pelacur, manakala pendatang India pula adalah pengemis - dia kini telah dikenalpasti sebagai lelaki misteri yang memandu Proton Saga biru di depan rumah Razak Bgainda pada hari Sirul dan Azilah menangkap Altantuya dan kemudiannya membunuhnya.

Tetapi ada seorang lagi yang juga berada di situ pada hari itu, iaitu tak lain tak bukan, Balasubramaniam a/l Perumal. Jadi, mereka perlu cepat-cepat mendapatkan Bala sebelum SPRM sempat mengambil keterangannya. Ini kerana jika SPRM dapat mengambil keterangan Bala dan Bala menyatakan bahawa lelaki yang memandu Proton Saga biru itu adalah Nasir Safar (Pegawai Khas Najib ketika itu), maka pecahlah segala tembelang.

SPRM ingin bertemu dengan Bala bagi mengambil keterangannya. Itu kata mereka dalam surat mereka kepada peguamnya. Tetapi mereka ingin berjumpa dengan Bala di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura. Memang bodohlah kalau kita turutkan permintaan tu. Ini kerana berjumpa di situ samalah seperti berjumpa di Bukit Aman.

Sebenarnya, Singapura dan Malaysia mempunyai 'perjanjian khas’. Senang saja nak tangkap Bala. Malaysia hanya perlu meminta polis Singapura menahan Bala sebaik saja dia mendarat di negara itu dan seterusnya menyeberangi Tambak Johor bagi menyerahkannya kepada polis Malaysia. Malah, perintah mahkamah ataupun ekstradisi tidak perlu dipohon. Polis Malaysia hanya perlu meminta polis Singapura menahan Bala ‘bagi pihak mereka'.

Inilah yang dilakukan polis Singapura bagi menangkap Mas Selamat. Mereka hanya meminta polis Malaysia menangkapnya dan menahannya di Kamunting, yakni 'bagi pihak Singapura'. Jadi, Mas Selamat kini ditahan di Kamunting di bawah Akta Keselamatan dalam Negeri walaupun dia sebenarnya melakukan jenayah di Singapura dan bukannya di Malaysia.

Dalam surat mereka kepada SPRM, peguam Bala menawarkan untuk mengadakan pertemuan di London. Tetapi SPRM tidak membalas surat itu. Mereka masih ingin bertemu dengan Bala di Singapura, sepertimana yang diminta dalam surat pertama mereka. Jadi, kita sekarang menghadapi jalan buntu. SPRM ingin bertemu di Suruhanjaya Tinggi Malaysia di Singapura, sementara peguam Bala berkeras supaya pertemuan itu diadakan di London.

Selain itu, dalam surat mereka kepada peguam Bala, SPRM juga menyertakan lain-lain terma dan syarat. Antaranya adalah mereka mahu segala surat-menyurat dan perhubungan dicop sebagai “RAHSIA”. Dengan demikian, ia tertakluk di bawah Akta Rahsia Rasmi (OSA). Jadi, jika ada individu mendedahkan kandungan mana-mana surat itu dan memaparkannya di Malaysia Today, maka tindakan itu dianggap menyalahi OSA, dan individu itu boleh ditangkap dan didakwa.

Di samping itu, SPRM ingin bertemu dengan Bala tanpa kehadiran mana-mana peguam, selain enggan membenarkan rakaman video dilakukan bagi sesi pengambilan keterangan Bala itu. Kedua-dua syarat ini ditolak. Peguam Bala berkeras agar sekumpulan peguam hadir semasa sesi berkenaan dan juga sesi itu mesti dirakam.

Bala akan memberitahu SPRM tentang peranan ASP Suresh sebagai orang tengah dalam rundingan tersebut, pertemuannya dengan adik PM Najib, ugutan mereka terhadap keluarganya berserta dengan tawaran RM5 juta sebagai habuan supaya dia tidak mendedahkan sebarang perkara, dan peranan yang dimainkan oleh dua orang kakitangan PM Najib dalam keseluruhan episod itu - ADC-nya Musa Safri dan Pegawai Khasnya, Nasir Safar. Disebabkan itulah maka SPRM tidak mahu peguam Bala hadir semasa sesi itu ataupun sesi itu dirakam. Mana taknya, segala pendedahan Bala akan membawa kesan buruk kepada PM Najib dan keluarganya.

Kini, kita dilanda kebuntuan. Kedua-dua belah pihak enggan berganjak. Nampaknya, SPRM hanya akan dapat mengambil keterangan Bala apabila mereka mengikut syarat-syaratnya, dan bukan syarat-syarat SPRM. Jadi, apa kesudahannya? Perkara ni tak boleh dibiarkan berlarutan. Ini kerana lambat laun, SPRM terpaksa menjelaskan kepada rakyat sebab mereka belum bertemu dengan Bala bagi mengambil keterangannya. Keadaan sekarang menggambarkan bahawa SPRM seakan tidak mahu bertemu dengan Bala lantaran takut dengan pendedahan yang akan dilakukan oleh Bala. Ini tentunya tidak menimbulkan kesan yang baik bagi PM Najib.

Nah, pada saat itulah ASP Suresh dihantar bagi melaksanakan 'Mission Impossible' beberapa hari yang lalu. Misinya adalah menjejaki Bala dan cuba memujuknya agar tidak bertemu dengan SPRM. Mmm… untuk menghilang buat selamanya, dah tentu Bala memerlukan wang. Jadi, ASP Suresh telah dibenarkan untuk menjanjikan bayaran berjumlah RM5 juta kepada Bala, yang mana ia akan dibayar secara ansuran, iaitu RM50,000 sebulan. Pembayaran itu akan dibuat oleh Deepak Jaikishan, Penjual Permaidani/Tukang Catut Rosmah Mansor.

Tetapi mereka gagal mempertimbangkan unsur-unsur yang sangat penting dalam memastikan kejayaan rancangan ini. Salah satu dari elemen penting itu adalah RPK dari Malaysia Today. RPK tahu apa yang sedang berlaku dan dia tidak boleh dibeli. Lagi satu unsur yang sangat penting adalah Bala sendiri. Mereka mengandaikan bahawa Bala berada di Chennai dan bahawa dia boleh dibeli. Oh ya, elemen penting yang ketiga adalah Bukit Aman. Sampai sekarang, mereka masih belum tahu identiti orang dalam saya di Bukit Aman. Disebabkan itulah saya tahu tentang misi ASP Suresh ke Chennai sebelum pun dia sempat mendarat di India.

Mmm… saya memang suka benda-benda risikan macam ni. Mereka sedang berusaha mencari saya dan mengenalpasti ‘penaja’ saya, sedangkan sesetengah daripada ‘penaja/pembantu’ saya berada di Bukit Aman sendiri. Merekalah yang memberitahu saya tentang perkembangan terkini di tingkat-tingkat teratas ibu pejabat polis. Malah sebelum sesuatu rancangan dilancarkan, saya dah pun tahu.

Saya ingin mengucapkan selamat bercuti kepada ASP Suresh. Makanlah Roti Chennai banyak-banyak. Kemudian baliklah dan beritahu ketua-ketua kau bahawa kau gagal menjumpai Bala.

Sehingga kita bersembang lagi, selamat tinggal ASP Suresh, di mana jua kau berada.

READ THE CHINESE TRANSLATION HERE


No comments: