MALAYSIA MAKIN TERUK DENGAN RASUAH

KUALA LUMPUR, Nov 17 - Malaysia kini dilihat sebagai sebuah negara yang teruk kerana indek rasuah .Badan bebas antarabangsa menjelaskan kedudukan sebenar bagi tahun ini dimana Malaysia menduduki di tangga ke 58 berbanding 47 pada tahun lepas.Malaysia kini dilihat lebih teruk dengan dasar rasuah yang berlaku dalam berbagai sektor.INi dijelaskan oleh badan trasperansi antarabangsa mengenai korupsi(CPI) yang di lancarkan hari ini.


Malaysia kini di tangga ke 56 dari 180 buah negara dengan indek rasuahnya menjangkau sebanyak 4.5 dari 10, dimana index 10 adalah paling teruk dengan rasuah.Tahun lepas Malaysia berada pada rangking ke 47 dengan skor sebanyak 5.1.

Cara yang digunapakai oleh TI CPI ialah dengan mengkaji unjuran yang terdapat pada sektor awam dan juga dari data undian berasingan dan juga kajian dari badan bebas selama tempoh 2 tahun. Tiga negara yang bebas dari rasuah ialah Singapura ,New Zeralkand, dan juga Denmark.

Dalam satu reaksi ,Ahli parlimen DAP , Sdr Lim KIt Siang menyatakan bahawa rangking Malaysia sejak 15 taun lepas merupakan yang paling teruk dan ini memberikan kesan kepada pentadbiran Datuk Najib Tun Razak.

“ini adalah satu yang amat memalukan negara dengan indek rasuahnya dan memberi tamparan hebat kepada pentadbiran Najib" jelas Lim Kit Siang dalam kenyataan media beliau.


"Apa yang paling membimbangkan saya ialah apabila badan bebas yang beribu pejabat di Berlin ini menunjukkan data yang semakin teruk iaitu dari 47 pada tahun lepas dan kini ditangga ke 57"katanya...

Beliau juga menjelaskan bahawa kes kematian Teoh Beng Hock adalah antar punca kes dan masalah rasuah ini dilihat meningkat dan harus di beri perhatian oleh perdana Menteri.


Terjemahan:WRLR

No comments: