UMNO PERLU BERUBAH UNTUK TERUS HIDUP-AHLI PARLIMEN TERMERLOH


Oleh Amiruddin Ahmad

KUALA LUMPUR, Dec 18 –

Kata seorang timbalan menteri dari UMNO dalam buku terbaru hasil karangannya bahawa parti UMNO harus berubah atau menghadapi risiko untuk kehilangan pengundi semenjak pilihanraya umum lalu

Saifuddin Abdullah berkata bahawa parti UMNO harus lebih bersikap terbuka dan harus juga berdebat secara terbuka dan juga berbincang dengan rakan lainnya dalam Barisan Nasional.

Dalam tulisannya beliau menjelaskan bahawa hanya sedikit sahaja yang dijalankan oleh UMNO dalam mengadakan pembahruan , dan untuk mendapatkan semula sokongan dari akar umbi Barisan Nasional seharusnya lah lebih bersikap terbuka dan menjadi kerajaan yang jujur dan bertanggungjawab.

Beliau yang juga timbalan menteri dalam buku tulisannya “new politic atau politik baru” mempunyai bukti bahawa beliau bukannya mahu menentang partinya , namun menjelaskan bahawa tujuannya adalah untuk menyedarkan pemimpin UMNO bahawa protes yang ditunjukkan rakyat dan ini sudah tentunya menguntungkan Pakatan Rakyat yang pada mulanya hanya dalam bentuk protes dan kemudiannya bertukar menjadi sokongan yang jitu jika kerajaan masih tidak berubah sikap


Beliau menjelaskan bahawa kerajaan bukan seharusnya hanya bersikap retorik dalam menjalankan sesuatu perkara. Kerajaan harus kembali kepada asal usul perjuangannya membantu rakyat . Kita harus memahami bahawa sikap rakyat telah berubah, dunia juga telah berubah. Maka kerana itu kita harus juga berubah dalam menjalankan sesuatu perkara.Saya tidak menayatakan bahawa saya menentang perjuangan parti, akan tetapi sebagai seorang yang bertanggungjawab, saya menyarankan kepada parti untuk terus bergerak ke depan.

Beliau menyatakan bahawa pengalaman beliau dalam membentuk sebuah Majlis Perbandaran Termerloh yang mana menjemput ADUN PAS Kuala Semantan, Saya di halang oleh ahli parti saya supaya tidak memasukkan nama beliau dalam senarai ahli majlis perbandaran.

“Saya kira ini bukanlah satu perkara dimana dalam membentuk ahli majlis untuk memberi perkihmatan kepada maysrakat Soal parti haruslah di buang ketepi demi bekhidmat kepada rakyat”. Jelas Saifuddin


Untuk menjadi johan dalam segala bidang, segala fahaman kolot kepartian dan perdebatan tentang apa yang di perkatakan mengenai parti bahawa UMNO hanya lah lebih mementingkan satu kaum sahaja adalah tidak benar. Maka kerana itu perdebatan terbuka mengenai parti adalah perlu untuk membuka mata dan tanggapan salah masyaraklat terhadap UMNO.
BLOGGER SAID
JAGA-JAGA NANTI KENA TINDAKAN DISIPLIN...HA...HA...HA

No comments: