22 SEBAB KENAPA MAHATHIR TIDAK SEPATUTNYA MENJADI PERDANA MENTERI LAGI



P.GUNASEGARAN
FOCUS MALAYSIA
TERJEMAHAN AMIR WRLR


MENGAPA artikel ini? Kerana ada tuntutan untuk Tun Dr Mahathir Mohamad dilantik sebagai perdana menteri sekali lagi - satu-satunya orang Melayu yang menghormati, satu-satunya yang dapat menyatukan semua orang, kita memerlukannya, dia cekap dll lagi pujian.Seolah olah tiada insan lain yang lebih cekap dari beliau.

Tetapi ini adalah pembohongan seperti yang akan kita tunjukkan sebentar lagi, dijerit dan dijerit oleh penyokong dan pasukannya dan mereka terlalu terdesak untuk kembali berkuasa setelah mencubanya untuk beberapa lama. Bagi yang lain, terutama yang lidahnya agak terkekang sekarang, mungkin masalah sama ada mereka diadili atau tidak, mereka tetap diam, membiarkan orang lain berbicara untuk mereka.

Dan mengapa 22 sebab? Kerana oleh beberapa kebiasaan, dia menjadi PM yang  kedua kalinya selama sekitar 22 bulan, setelah 22 tahun pemerintahannya berakhir pada tahun 2003 dulu . Setelah 17 tahun, pada usia tua 93 tahun, dia kembali ke pelana, menunggang lagi.

Pada bulan Jun 2006, saya menulis sebuah artikel mengenai apa yang saya fikirkan mengenai tugasnya selama 22 tahun sebelum ini melalui 22 kumpulan pertanyaan yang bersesuai dengan 22 tahun pemerintahannya  dulu , seperti yang anda jangkakan, membuat kesimpulan yang tidak menarik tentang kepemimpinannya. Artikel itu bertajuk "22 Pertanyaan untuk Mahathir"  iaitu satu, untuk setiap tahun dia memegang jawatan sebagai PM . Anda boleh melihat soalan dan kesimpulan di sini jika anda terlepas atau melupakannya.

Dalam momen penting dalam sejarah negara ini, saya rasa akan bertambah baik, bahawa dalam jangka masa yang sama 14 tahun yang lalu, saya memberikan 22 alasan, satu untuk setiap bulan dia memegang jawatan, mengapa dia TIDAK seharusnya menjadi PM lagi. Percayalah, anda mungkin mempunyai lebih banyak alasan daripada itu –namun  saya terpaksa mengeditnya.

Tanpa basa-basi lagi, mari kita lihat ke dalam dan apa  alasannya. Untuk kepentingan ringkas dan mudah dibaca, saya tidak akan mengatakan terlalu banyak tetapi nyatakan satu atau dua sokongan yang paling penting untuk penegasan saya. Begini:

1.Dia tidak boleh dipercayai kerana dia memungkiri janji dan dusta. Dia berjanji berulang kali bahawa Datuk Seri Anwar Ibrahim akan menggantikannya apabila dia tidak mempunyai niat untuk membiarkannya melakukannya. Dia mengatakan lebih awal bahawa satu-satunya tujuannya adalah menyingkirkan Datuk Seri Najib Razak sebagai PM tetapi mengubah suaranya kemudian.

2.Dia memungkiri janji manifesto. Dia kemudiannya memohon maaf  bila gagal melaksanakan dengan mengatakan bahawa dia tidak menyangka PH akan menang. Sebenarnya dia tidak mahu kerana banyak janji dapat ditunaikan dengan mudah. Dia bahkan mengeluarkan komitmen untuk menandatangani ICERD, Konvensyen Antarabangsa mengenai Penghapusan Segala Bentuk Diskriminasi Kaum.

3.Dia tidak melakukan pembaharuan dan dia tidak mempunyai rancangan. Dia tidak membuat reformasi yang dijanjikan, terutama berkaitan dengan menyeimbangkan kekuasaan dalam pemerintahan dan mengurangi kekuatan PM. Sebaliknya, dia menjadi diktator walaupun hanya mempunyai 13 anggota Parlimen dari 222 di bawah sayapnya, termasuk dirinya sendiri, dalam pilihan raya 2018. Dia tidak menawarkan rancangan untuk Negara ini  lebih maju.

4.Dia memberikan lebih banyak kuasa kepada Daim daripada kabinet. Salah satu perkara pertama yang dilakukannya setelah menjadi PM sekali lagi adalah dengan melantik rakannya dan kroni lamanya Tun Daim Zainuddin untuk mengetuai Majlis Orang-orang yang penuh  kontroversial dan memberi mereka 100 hari untuk membuat rancangan. Mereka merampas kuasa kabinet dan rekomendasi mereka diajukan di bawah Akta Rahsia Pegawai. Tiada rancangan jitu lainnya.

5. Dia memecahbelahkan Harapan dengan bermain antara satu sama lain. Dia merancang untuk melakukan ini, dan ia sangat sedih untuk mengatakan, rancangan beliau itu sangat baik sehingga PH sendiri hancur dan ada perubahan dalam pemerintahan.

6. Dia mencip perselisihan antara PKR dan DAP dengan bijak  dan menjadikan menteri kewangan dari  DAP Lim Guan Eng yang dilihat  cerdik dan menjadikan DAP  memperoleh rasa terima kasih dan menimbulkan rasa pergolakan  dalam PH dan akhirnya  membuat mereka mengatakan itu adalah hak prerogatif PM atas setiap tindakan yang dipersoalkan,  yang diambil oleh Mahathir.

7.Dia mendorong Azmin untuk menentang Anwar. Selamat dengan sokongan DAP tetapi tidak mahu Anwar berjaya, dia membuat perselisihan antara Anwar dan penyokong lama Datuk Seri Azmin Ali dengan hanya menawarkan jawatan Menteri Hal Ehwal Ekonomi kepadanya - walaupun tidak ada jawatan kabinet untuk Anwar. Serentak dengan itu dia melepaskan beberapa kuasa dari Lim, sekarang Lim merasa sangat terdesak untuk menerima  kedatangan  Mahathir  sebagai PM 3 yang akan memastikan tuduhan rasuahnya tidak dibangkitkan.

8. Kabinetnya kurang sesuai dengan perwakilan MP yang lebih  popular. Setiap anggota parlimen dari 13 dari partinya  mendapat jawatan penting - Perdana Menteri, Menteri Dalam Negeri, empat menteri penuh yang lain, enam timbalan menteri dan seorang ketua menteri (anaknya). Jawatan ketua menteri lain pergi ke ADUN Bersatu misalnya, Perak dan Johor.

9. Dia tidak berunding. Dia secara terang-terangan terbuka mengenai hal itu - hak istimewa perdana menteri.

10. Dia membuat janji yang meragukan. Sekali lagi dia mendakwa itu haknya. Contoh yang menonjol: Sseeorang yang menentang  Anwar diangkat menjadi ketua SPRM.

11. Dia mahukan kereta Malaysia yang lain. Dia kembali kepada omong kosong lama yang menelan belanja ekstra beratus-ratus bilion bagi pembeli kereta Malaysia - kali ini ia adalah kenderaan elektrik.

12. Dia terlalu dekat dengan kroni. Satu contoh - dia mengadakan perjumpaan di Yayasan Albukhary di mana dia dan isterinya diberi pejabat besar. Bagaimana dia tidak boleh memilih jutawan perniagaan Tan Sri Syed Mokhtar Albukhary?


13. Dia cuba menjual aset negara kepada kroni. Dalihnya adalah bahawa Khazanah Nasional tidak menjual aset kepada bumiputera - ia tidak mempunyai mandat seperti itu. Dia menggunakan tekanan untuk memaksa seluruh Dewan Khazanah untuk mengundurkan diri.

14. Dia membuat perjanjian “buruk”  dengan China. Pada asalnya, projek Landasan Rel Pantai Timur bernilai RM66 bil itu seharusnya dibatalkan tetapi secara ajaibnya Daim menyelamatkannya melalui rundingan rahsia. Melalui tawaran tersembunyi yang lain dia juga "menyelamatkan" projek lain, projek yang tidak diperlukan oleh Malaysia. Betapa cemerlang!

15.Dia tidak mendapat sokongan orang Melayu yang ketara. Partinya, yang sepatutnya membawa suara orang Melayu dikuasai oleh Umno dan Pas. Bersatu hanya bertanding di Semenanjung Malaysia, dan di antara rakan gabungan Harapan bertanding di kerusi terbanyak di sini dengan 52, diikuti oleh PKR dengan 51, DAP dengan 39 dan Amanah dengan 27. PKR memenangi lebih dari 80% kerusi yang dipertandingkan di Semenanjung tetapi 67% keseluruhan. DAP memenangi 89% kerusi yang dipertandingkan. Juga ingat Tanjong Piai. Ianya memberi makna yang cukup jelas.

16. Dia hanya mempunyai lima Ahli Parlimen, termasuk dirinya. Sebilangan besar partinya sendiri meninggalkannya dan dia dipecat dari Bersatu, dan kini mencabar keputusan itu. Masih dia mahu jadi PM? Sungguh tidak masuk akal! Minta dia pergi mendapatkan beberapa nombor terlebih dahulu.
Dia terlalu tua dan terlalu tidak cekap. Pada usia 95, dia menunjukkan umurnya. Pekerjaan ini memerlukan seseorang yang lebih peka dari segi mental, dengan lebih banyak stamina. Mahathir tidak mempunyai semua itu, dia makin tidak mampu . Dia tidak cekap. Apabila yang tidak cekap tidak menyedari mereka, mereka menjadi lebih berbahaya kerana mereka fikir mereka tahu semuanya dan bereksperimen. Percubaan Mahathir terlalu mahal harganya .

17.Dia mempunyai peluang. Dan ya, 22 tahun dan 22 bulan lebih dari cukup masa untuk membuat tanda –tanda kejayaan atau melihat kejatuhan . Dia tidak memerlukan lagi peluang.

18.Dia tidak layak mendapatkannya. Apa yang dia lakukan untuk mendapat peluang lain?

19. Adakah dia luar biasa, inovatif dan cemerlang? Tidak, dia kusam, lesu, pudar dan tidak tahu apa yang harus dilakukannya kini.Hanya kroni dan pemujanya  membuatkannya nampak begitu kuat, juga pengmpu dan yang terdesak.

20.Sekiranya dia diberi peluang, dia akan mengalahkan kita lagi. Walaupun dia menandatangani pernyataan undang-undang untuk bertahan selama 22 hari atau 22 jam dia akan melanggarnya. Sudah menjadi sifatnya untuk terus berkuasa dengan segala cara.

21. Dia bertanggungjawab untuk semua kekacauan di peringkat awal lagi. . Bagaimana mungkin seseorang masih berfikir untuk menjadikannya PM lagi sekali  ketika dia memiliki semua kekuatan, tidak melakukan apa-apa dan kemudian merosakkan parti dengan enggan menepati janjinya? Dia bertanggung jawab atas tindakan Sheraton dan bersedia untuk mengkhianati PH sekali lagi sehingga Tan Sri Muhyiddin Yassin ,menyailangnya  dan mengkhianati Mahathir dan Harapan.

22. Inilah masanya untuk dia berkompromi sepatutnya . Terlalu lama, orang lain terpaksa menunggu sementara lelaki ini bermain-main, meluangkan masa, tidak melakukan apa-apa dan membuat pernyataan yang mementingkan diri sendiri yang pelik di semua tempat. Sudah tiba masanya dia pergi. Dia telah lama berda dalam politik Malaysia .


Itulah 22 sebabnya. Kaji semula mereka dan anda akan bersetuju bahawa dia  benar-benar gila dan gila untuk mendapatkan jawatan PM  kembali. Saya percaya bahawa kebanyakan rakyat Malaysia adalah orang yang sopan, waras dan dengan itu dengan rendah hati menegaskan bahawa saya bercakap untuk kebanyakan rakyat Malaysia.

Sekiranya dia tidak setuju untuk menyokong calon PH, memecatnya dan mereka yang menyokongnya. Biarkan dia naik ke matahari terbenam dan biarkan matahari terbenam di atasnya. Kita sudah cukup, dia telah melakukan kerosakan yang cukup besar pada negara, lebih dari orang lain.

Anda tidak boleh berperang dengan sekutu yang telah mengkhianati anda berkali-kali. Anda mesti memotong daging yang telah busuk  untuk menyelamatkan anggota badan sebelum terlambat. Kami sudah lama menunggu. Jangan ada kompromi lagi, PH - dan PKR. - 18 Jun 2020

No comments: