KES ISA SAMAD DAN LANTIKAN POLITIK DALAM GLC


LIYANA MARZUKI

1. Ramai yang marah dan terkesan apabila TS Isa Samad dibebaskan dari pertuduhan kes pecah amanah baru-baru ini.
2. Tanpa melihat kepada keputusan penuh hakim, saya percaya kurang adil bagi kita melepaskan geram semborono dan mengatakan keputusan pembebasan (acquittal) itu salah atau tidak adil.
3. Saya sertakan di bawah “reason of judgement” hakim kes tersebut mengenai perkara ini. Jelas menyatakan pihak pendakwaan gagal untuk buktikan elemen kes pecah amanah bila mana arahan untuk pertimbangkan semula keputusan FIC datang daripada Perdana Menteri pada ketika itu. Bukan daripada TS Isa Samad.
4. Jelas Tuan Hakim menerima kenyataan CEO FIC yang mengatakan TS Isa Samad menerima arahan PM untuk meneruskan pembelian hotel tersebut, walaupun Lembaga Pengarah FIC menolak pada mulanya.
5. Makanya, kita kena berlapang dada. Hakim membuat keputusan berdasarkan bukti yang ada. 1 daripada 10 kes dia tak lekat. 9 lagi kes berkaitan rasuah lekat di peringkat pendakwaan dan beliau disuruh untuk membela diri. That is good enough to me.
6. Bagi satu kes pecah amanah yang dibebaskan itu, menurut saksi, PM suruh teruskan pembelian hotel untuk menampung dana politik di Sarawak 🤦🏻‍♀️
7. Makanya, keterangan ini secara tidak langsung menunjukkan budaya menarah GLC untuk kepentingan politik memang berlaku dan ia disebut di mahkamah. Disuruh sendiri oleh pemimpin no 1 negara pada ketika itu.
NB- Sikit lagi ada la pentaksub NR meroyan di sini. Asyik2 salah NR! Ni bukan tuan tanah yang cakap ya, Mahkamah yang cakap 😅
8. Kena ingat, wang GLC ini juga datang dari orang awam. Melalui suntikan dana awam oleh FELDA. Jadi mengapa dana FIC ditarah dan ditiris untuk laba/ kos politik satu parti?
9. Itu sebabnya kita perlu bantah kehadiran orang politik dalam GLC. Mereka senang terjebak dengan ketirisan dan clash of interest disebabkan misi politik mereka. Dan benda ni bukan BN/ PN saja yang buat. Bila PH memerintah pun kita boleh lihat banyak lantikan politik oleh DAP dibuat.

10. Maka kita rakyat yang terkesan harus bantah. Tidak patut lagi dibenarkan lantikan politik dalam GLC. Kepada siapa pun yang memerintah. Tambah pula KALAU digunakan lantikan GLC untuk tarik undi jadi Perdana Menteri. Itu lagi pulak kita perlu sanggah.
11. Kenapa? Sebab mereka yang dilantik akan besar kepala. Dilantik bukan sebab merit, tapi sebab kuasa undi mereka kepada PM. Kalau dapat yang baik tak mengapa. Kalau jenis yang suka sebat, surely macam musang jaga reban ayam.
12. Kita tengokkan saja la perangai mereka dan doakan agar GLC Malaysia terjaga. Doakan juga ahli politik PN di GLC bukan musang berbulu ayam. Kalau tidak dua kali lima. Ke laut jua GLC kita.


No comments: