RASANYA SEMUA DAH BACA DAN DENGAR KES HADI....


Ibrahim Mat Isa

Ekoran temubual Iswardy Morni dengan Claire Rewcastle Brown malam tadi, aku macam nak menulis panjang sebagai ulasan, tapi aku rasa ramai yang turut menonton dan faham keseluruhan cerita - jadi aku istirehat dan biar masing-masing mengulas secara sendiri.

Selama ini kita cuma membaca dari media UK dan di Malaysia sahaja mengenai perjalanan dan kronologi kes, tapi malam tadi tuan tubuh sendiri bercerita secara live.

Menonton penerangan 1st hand dari orang yang terlibat disaman oleh Hj Hadi (dalam kes Hadi Awang VS Claire Rewcastle Brown), dan kenapa Hj Hadi minta selesaikan di luar mahkamah dengan bayaran sebanyak RM1.4 juta kepada Claire membuat aku terfikir-fikir..

Tak malukah jadi Haji penipu di Malaysia sedangkan di UK kau terpaksa bayar kos guaman sebanyak £2.5juta (hampir 14 juta ringgit) - orang kata pay for nothing, tambahan bayar lagi denda tarik saman 1.4 juta kepada Claire.

Sedangkan di Malaysia duk gelembong dekat penyokong kununnya kau dah menang melawan Claire. Oii malunya alahai.. Tapi muka macam Hadi mana dia reti malu!

Seperti lain-lain walaun yang biasa kita baca kesungguhan mereka melepaskan peluru fitnah, apabila terkantoi selamba je mereka tak ada perasaan malu. Apa lagi tarik kenyataan dan minta maaf!

Bagaimanapun, ini semua iktibar kepada kita. Jadi Haji penipu ini mudah, jual agama kononnya demi perjuangan juga mudah, tapi hasilnya, Islam dipandang buruk dan keji kerana samdol seperti mereka ini.



No comments: