SARAWAK REPORT DAKWA HADI PERLU BAYAR HAMPIR 14 JUTA ??? SIAPA YANG MEMBAYARNYA ? DARI MANA DATANGNYA DUIT SEBANYAK ITU???IKUTI VIDEO INI.



Penyunting Laporan SARAWAK Clare Rewcastle-Brown malam tadi mendedahkan dalam sebuah rancangan perbincangan yang dihoskan oleh aktivis Iswardy Morni, bahawa presiden PAS Abdul Hadi Awang dikenakan 2.5 juta pound (RM13.3 juta) oleh firma perundangan Britain dalam usaha mengejar tuntutan saman fitnah terhadapnya iaitu  portal  Sarawak Report pada tahun 2019.

Ini adalah melebihi dari  RM1.4 juta dalam usaha penyelesaian di luar mahkamah mengenai biaya undang-undang Rewcastle-Brown, ketika anggota parlimen Marang menarik saman fitnahnya atas laporan portal tersebut yang mendedahkan sejumlah wang yang didakwa dibayar oleh UMNO kepada pembangkang ketika itu parti PAS sebelum pilihan raya umum 2018.

Seperti petikan video di atas, Rewcastle-Brown menjelaskan bahawa bertentangan dengan dakwaan Hadi bahawa PAS memenangi kes itu, kes itu tidak pernah sampai di mahkamah.

“Mereka melarikan diri bahkan sebelum sampai di mahkamah. Oleh itu, jika mereka mengatakan bahawa mereka memenangkan kes ini, kita akan membiarkannya menjadi "pemikiran yang  seharusnya sihat ", "katanya.

Pendedahan 2018 oleh  Portal Sarawak Report mendakwa pembayaran berjumlah berjuta-juta ringgit  yang membiayai deposit pilihan raya PAS untuk 160 calon parlimen mereka dan di 196 kawasan yang ditandingi oleh parti itu pada pilihan raya 2018.

Rewcastle-Brown mengulangi bahawa dia menyimpan bukti dokumen mengenai transaksi berkaitan yang menunjukkan dana dialihkan dari UMNO ke akaun politik PAS.

PAS sehingga selepas pilihan raya umum 2018 menjadi parti pembangkang, sementara UMNO mengetuai gabungan Barisan Nasional yang memerintah. Parti Islam telah menyatakan dalam kenyataan umum bahawa ia tetap menjadi parti pembangkang yang menentang UMNO.

Bukti dokumentari, menurut Rewcastle-Brown, membuktikan bahawa kedua-dua pihak bekerjasama, dengan Hadi didakwa dijanjikan jawatan Timbalan Perdana Menteri sekiranya gabungan Barisan Nasional menang.


Hadi dan PAS telah mempertikaikan tuntutan Rewcastle-Brown, walaupun outlet tempatan mendakwa bahawa jumlah yang bergerak untuk melunaskan penentangan PAS terhadap UMNO adalah sekitar RM90 juta.


Akhirnya, pakatan PAS dan UMNO menjadi koalisi longgar 

yang disebut Muafakat Nasional, yang dibentuk tahun lalu.







KISAH PENUH DAN VIDEO DI LINK DIBAWAH INI

No comments: