TUN M...SILA JAWAB 3 PERSOALAN INI.

Buat Tun M yang kami kasihi, konteks Kelantan.





Nak sambung persoalan Abdul Samad Mahmood, dalam konteks Kelantan sahaja dengan Tun M.

Tun M, kami respek kamu masih kekal bersama PH walaupun kamu ada peluang untuk menjadi PM jika bersama PN. Jalan sukar yang kamu pilih itu saya respek.

Walaupun saya bersetuju dengan tindak balas Tun terhadap pendedahan audio (edit) tu, tapi bab 3 item ni saya tiada kompromi dan mahukan jawapan. 3 tu; RM400 juta, Menteri Rosak dalam Kabinet PH dan bela DS Azmin Ali sebelum polis siasat.

Kes DS Azmin siap video pun tidak ada tindakan, biarlah kes rakaman ini berlalu hingga rakaman penuh didedahkan.

Banyak hal saya berpendapat keputusan Tun tidak menguntungkan PH dalam membuat keputusan, dan saya nak tambah 3 lagi persoalan tambahan;

1. Kenapa pemberian Royalti kepada Kerajaan Negeri Kelantan disebut ‘Wang Ehsan’, ia langgar manifesto PH. Azmin Ali dan Lim Guan Eng pun cakap benda sama. Sedangkan kita tahu ia Royalti. 2 telaga dari 12 semuanya. Tindakan memberi tangkapan yang negatif rakyat Kelantan kepada PH.

2. Kenapa Tun M lantik Azmin Ali jadi Pengerusi Majlis Tindakan Negeri Kelantan? Sedangkan semua tahu hubungan Azmin dengan Pas sangat erat sejak dalam perebutan MB Selangor - Langkah Kajang lagi. Tindakan ini menyebabkan PH Kelantan tidak mampu berperanan dengan baik dengan agensi-agensi Persekutuan di Kelantan. Tindakan ini memberikan kelebihan kepada DS Azmin, spt ‘conneting the dots’ plot plot untuk penubuhan PN.

3. Kenapa Tun M lantik Rina Harun jadi Menteri KPLB? Ceroi sangat. Hingga semua MPKK dapat kat lantikan politik PAS, tambahan 5 pun tidak berkesan dengan baik kerana tiada jawatan Pengerusi dan Su dikuasai mereka. Hingga perlu diwujudkan MPKKP, itu pun ambil masa 2 tahun baru selesai. Inilah jentera akar umbi PH sebenarnya. Lepas lantik MPKKP terus Kerajaan PH digulingkan. Kini dia pun bersama lompat dalam Kerajaan PN.

Tapi untuk kebangkitan PH 2.0, saya mencadangkan Tun M bukan lagi sebagai PM, jadilah Penasihat Kerajaan Malaysia.

PH pula boleh lantik DS Mukriz Mahathir sebagai Timbalan Perdana Menteri 1, Timbalan Menteri 2 dan 3 bagi pada Amanah dan Dap atau Warisan/Borneo, dengan DS Anwar Ibrahim sebagai PM ke 9. Sekian.

Selamat menunaikan ibadah Ramadhan dan Menyambut Aidilfitri. Sekian

Syam Ghaz

No comments: