SUATU PENGAJARAN AWAL



shahbudin.com


Sebagaimana yang dijangka, Pas dan Amanah kalah di semua kerusi yang ditandinginya dalam pilihanraya negeri Sarawak kali ini. Pas bertanding di 11 kerusi, manakala Amanah sebagai parti baru bertanding di 13 kerusi.

Kekalahan Amanah mungkin tidak mengejutkan, bagaimanapun bagi Pas sebagaimana yang dituturkan oleh Setiausaha Pas Sarawak, Mukhtar Suhaili, parti itu menang moral dan semangat, meskipun belum menang kerusi.
Ohhh, begitu...

Tetapi PKR dan DAP barangkali mendapat pengajaran paling berguna apabila kedua-duanya dikalahkan oleh BN di enam kerusi bertindih yang mereka bertembung sesama sendiri.

Walaupun belum pasti BN dapat dikalahkan jika pertandingan satu lawan satu di kerusi-kerusi tersebut, ia terbukti memberi imej yang tidak baik dari segi konsep permuafakatan dan untuk meyakinkan rakyat.
Oleh itu, jika benar-benar ingin menjadi alternatif kepada kerajaan di peringkat Pusat, adalah penting untuk kedua-dua parti tersebut mengukuhkan lagi persefahaman dan tolak ansur sesama sendiri dan tidak membiarkan apa yang berlaku Sarawak berterusan sehingga ke pilihanraya umum kira-kira dua tahun lagi.

Ini adalah pengajaran awal dan belum terlewat untuk melembutkan keegoan masing-masing. (SH 07/05/2016).

No comments: