Malaysiakini Diberi 14 Hari Jawab Saman Ummi Hafilda





KUALA LUMPUR 13 JUN : Mkini Dotcom Sdn Bhd diberi tempoh sehingga Jumaat ini bagi menjawab saman fitnah yang difailkan ahli perniagaan Ummi Hafilda Ali.

Hakim Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur, Datuk V.T Singham berkata Malaysiakini mempunya masa 14 hari bermula 3 Jun lepas, bagi memfailkan pernyataan pembelaannya.

Ummi sebelum ini memfailkan saman fitnah terhadap pengendali protal berita Malaysiakini dan bekas rakan kongsinya, Azman Abdullah @ Baginda Minda kononnya berniat jahat memalukannya di lobi Parlimen pada sidang Parlimen lalu.

Azman dalam kenyataannya mendakwa Umi adalah perempuan yang tidak bermoral dan pernah mempunyai skandal seks dengan dirinya sendiri satu ketika dahulu.

Kenyataan itu bingkas disiarkan Malaysiakini pada 15 Mac 2011.

Justeru Umi bertindak menyaman Azman dan laman portal tersebut atas alasan mereka berniat jahat dan memalukannya.

Hakim Singham kemudiannya menetapkan 1 Julai ini bagi pengurusan kes saman bernilai RM100 juta itu.

Terdahulu peguam Zulhelmi Wagiman, yang mewakili Ummi Hafilda, memaklumkan kepada mahkamah bahawa pihaknya telah menghantar writ saman kepada Azman di alamatnya di Sarawak tetapi ia telah dikembalikan, dan pada 9 Jun lepas pihaknya telah menghantar ke satu alamat lain di Petaling Jaya.
Hakim Singham berkata jika kedua-dua usaha itu gagal, Zulhelmi hendaklah membuat permohonan di mahkamah supaya saman itu boleh dibuat melalui penyampaian gantian (secara iklan atau saman ditampal di papan notis di Mahkamah).

Pada prosiding hari ini peguam bagi Nor Azman dan Mkini Dotcom tidak hadir.
Pada 25 April lepas, Ummi Hafilda memfailkan semula saman fitnah yang sebelum ini dibatalkan oleh Mahkamah Tinggi 13 April lalu, selepas peguam kedua-dua pihak tidak hadir ketika ia pertama kali disebut.

No comments: