Demo Pemuda Umno Ada Maksud Tersirat, Kata Shamsul


SHAH ALAM 17 JUN : Pemuda Umno hanya mahu kacau daun. Demikian pandangan Ketua Angkatan Muda Keadilan (AMK), Shamsul Iskandar Md Akin mengulas kenyataan Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin bahawa pergerakan itu juga akan mengadakan perhimpunan pada 9 Julai- hari sama himpunan besar-besaran Bersih 2.0 diadakan.

Sebelum ini, Pertubuhan Pribumi Perkasa Malaysia (Perkasa) dan beberapa pertubuhan bukan kerajaan melahirkan hasrat untuk sama-sama turun di jalanan bagi menyatakan sokongan terhadap Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR).

Namun menurut Shamsul, himpunan yang bakal diadakan oleh sayap Umno itu bukanlah sepenuhnya untuk menuntut demokrasi tulen direalisasikan di negara ini, sebaliknya lebih bersifat untuk menjernihkan spekulasi rakyat tentang hubung kait pergerakan itu dan Perkasa.

“Oleh kerana imej Perkasa itu begitu teruk di kalangan mata rakyat , maka Pemuda Umno tidak sanggup untuk dilihat dengan Perkasa walaupun kita tahu sebahagian besar dari anggota Pemuda Umno memang bersama-sama dengan Perkasa secara langsung dan ini merupakan satu tipu helah dari Pemuda Umno tidak bersama Perkasa. Tapi dalam masa yang sama mahu juga bersama-sama menyatakan pendirian tentang isu pilihan raya kononnya dalam ini mereka bercadang menyokong SPR itu sendiri,"kata Shamsul ketika dihubungi Tv Selangor.

Jelas Shamsul, Pemuda Umno dan Perkasa seharusnya sedar, perhimpunan yang dianjurkan Bersih 2.0 mempunyai maksud yang jelas dan membawa suara rakyat yang mahukan proses pilihan raya di negara ini diadakan dengan telus.

"Ini bukan pertandingan menganjurkan demonstrasi. Kita bukan bertanding anjur demonstrasi. Demonstasi Bersih lebih ramai, Pemuda Umno lebih ramai atau Perkasa lebih ramai. Ini satu pendirian. Ini satu program yang mengajak rakyat menyatakan pendirian yang jelas terhadap isu-isu yang berkaitan dengan wujudnya sistem pilihan raya yang bersih dan adil,"tegasnya.

Ketua Pemuda Umno, Khairy Jamaluddin semalam dipetik sebagai berkata, pergerakan itu juga mahu menganjurkan perhimpunan bagi memperkukuh sistem demokrasi negara.

Bagaimanapun sayap Umno itu tidak akan bergabung dengan Bersih 2.0. Ia memungkinkan tiga pertembungan berlaku pada hari tersebut.

Menyentuh mengenai dakwaan pihak tertentu yang menyatakan penganjuran Bersih 2.0 sengaja diadakan untuk memastikan ramai pemimpin pembangkang ditahan polis pada hari terbabit, hujah itu ditolak sama sekali oleh Shamsul.

"Yang hendak tangkapnya polis. Yang buat kenyataan untuk tahan itu polis. Itu harus dijelaskan. Sebab itu semalam saya beri pengelasan kepada Timbalan Ketua Polis Negara, jangan kenyataan itu bersifat sombong dan angkuh. Kerana kita nyatakan kepada pihak polis bahawa kita ingin berdemonstrasi pada tarikh 9 Julai dan kita telah beri maklum kawasan-kawasan mana yang kita pergi,"jelas beliau.

Katanya, demonstrasi bukan satu jenayah. Di negara-negara maju pendemonstrasi turun ke jalan untuk menyatakan pendirian dan pihak polis hanya mengendali atau menyelia demonstrasi dijalankan secara aman.

Dengan langkah ugutan yang dilakukan oleh pihak polis itu hakikanya menjadikan Malaysia bukan lagi negara demokrasi, sebaliknya negara polis.

Shamsul turut menuntut penjelasan Ketua Polis Negara mengenai kenyataan ugutan pihak polis itu. Setakat ini Ketua Polis Negara terus berdiam diri.

"Dan saya hairan kenapa KPN senyap dalam perkara ini. Apakah Ketua Polis Negara tak ada taring, tidak ada kepimpinan seperti yang beliau tunjukkan kepada polis-polis di bawah. Beliau seharusnya menerima dan memahami apa yang dimaksudkan kuasa demokrasi dalam sebuah negara yang kononnya diamalkan di Malaysia,"ujar beliau lagi.

No comments: