Khairy dedah siapa sebenarnya yang tawar sumbangan 2 juta vaksin Covid-19 kepada Pulau Pinang

 



Panas! Khairy dedah siapa sebenarnya yang tawar sumbangan 2 juta vaksin Covid-19 kepada Pulau Pinang


Sehari setelah media melaporkan Khairy Jamaluddin menyifatkan tawaran sumbangan dua juta dos vaksin Covid-19 sebagai palsu, ahli perniagaan yang dikaitkan dengan dakwaan itu dikatakan berhubungan dengan pejabat Menteri Penyelaras Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (Pick) berkenaan.

Menyentuh mengenai perkara itu di Twitter, Khairy mengatakan pegawainya menghubungi seseorang yang “mengaku sebagai Yong Chee Kong”.

Khairy menegaskan dia akan mempermudah tawaran Yong untuk menyumbangkan vaksin, namun, menurutnya, ahli perniagaan itu enggan membuktikan bahawa tawaran sumbangan itu benar.

“Dia (pegawai Khairy) bertanya kepadanya (orang yang mengaku sebagai Yong) apakah dia mempunyai bukti sumbangan tersebut agar kami dapat mempermudahnya. Dia mengatakan tidak. Dia mengatakan dia mempunyai wang di sebuah akaun di Hong Kong.

“Dia (pegawai Khairy) kemudian tanya kepadanya bahawa sama ada dia dapat menunjukkan bukti sumbangan itu atau membuat sumbangan rasmi kepada kerajaan Malaysia yang akan kami sampaikan kepada kerajaan Pulau Pinang, bukan untuk dia membayar kepada mana-mana syarikat, tapi ditolak.

“Seperti yang saya katakan semalam, saya dengan senang hati dapat memberikan bantuan sekiranya Yong dapat membuktikan bahawa dia boleh mendapatkan vaksin atau memberikan sumbangan rasmi kepada kerajaan,” kata Khairy di Twitter.


Khairy menanggapi laporan berita hari ini, yang memetik seorang lelaki yang memperkenalkan diri sebagai Yong yang menegaskan tawaran sumbangan vaksinnya kepada Pulau Pinang adalah sahih.

Pada sidang media semalam, Khairy mendakwa bahawa tawaran itu palsu dan syarikat yang dikaitkan tidak wujud. Ini mendorong Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow untuk mendesak pihak di sebalik tawaran untuk menjelaskan situasi.

Pengarang surat yang menawarkan dua juta dos vaksin Sinovac kepada Pulau Pinang telah menyatakan dirinya dalam surat itu sebagai Yong Chee Kong, pengarah urusan firma Xintai Development Enterprise Ltd. yang berpusat di Hong Kong.

Semakan Malaysiakini sendiri di daftar syarikat Hong Kong juga mendapati syarikat itu tidak wujud.

Sebaliknya, ada dua syarikat dengan nama yang serupa, tetapi tidak ada yang menyenaraikan Yong sebagai pengarah.

Namun demikian, menurut laporan Malay Mail hari ini, Yong mengatakan tawaran itu tidak ada kaitan dengan syarikat itu kerana dia bertindak atas kapasiti peribadinya untuk menyumbangkan vaksin dan tidak pernah mahukan pendedahan.

“Isu ini sekarang jadi isu politik. Tidak adil bagi saya. Kami hanya ingin menyumbangkan vaksin, bukan memberi wang tunai,” katanya.

“Saya telah menghubungi kerajaan negeri Sabah melalui ketua menteri tetapi selepas mereka tidak menjawab, Pulau Pinang menghampiri saya dan berkata memandangkan Sabah menolak tawaran itu, mengapa tidak memberikannya kepada pembangkang?” katanya dilaporkan melalui wawancara telefon.

Yong dilaporkan mengatakan bahawa surat yang mempunyai tanda tangannya ditulis oleh DAP Pulau Pinang adalah untuk dikemukakan sebagai tawaran rasmi.

Jelasnya, surat itu sepatutnya menyatakan alamat syarikat, tetapi malangnya ia tertera alamat peribadinya di Kota Kinabalu.

“Saya tidak menulis surat itu, ini adalah sesuatu yang diinginkan oleh orang atasan saya di Hong Kong. Tidak sepatutnya alamat saya,” katanya.

Dia juga mendakwa nama syarikat seperti yang disebutkan dalam surat itu tidak tepat, dan syarikat sebenar yang dimaksudkan itu beroperasi di Kuala Lumpur dan Hong Kong.

Yong dilaporkan menegaskan bahawa dia hanya akan menyumbangkan vaksin yang dia beli sendiri.

“Tetapi mereka mahu saya membayar kepada sebuah syarikat di Kuala Lumpur. Saya tidak menginginkannya. Saya tahu kosnya,” katanya.

Yong mengatakan bahawa dia sedang berunding dengan peguamnya mengenai apakah akan mengadakan sidang media dan menjelaskan perkara-perkara berikutan kenyataan Khairy.

“Saya masih memikirkannya. Sudah tentu saya mahu membersihkan nama saya,” katanya.



No comments: