AKAUN MEDIA SOSIAL ANWAR DICEROBOH

KENYATAAN MEDIA YB DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
Ingin saya maklumkan terdapat gangguan dan pencerobohan siber di pejabat saya. Ini termasuklah semua akaun media sosial milik saya.
Gejala pencerobohan siber sebegini semakin merebak tatkala kita meluangkan seberapa banyak masa di ruang digital. Ternyata ia suatu impak yang negatif dalam keghairahan kita mencakup teknologi, dan senantiasa terdedah kepada individu yang menggunakan perkakas-perkakas digital samada untuk keuntungan segera atau membangkit ketidaktentuan dan kecelaruan.
Sedang ‘big data’ dan kecerdasan buatan (artificial intelligence) hanya akan dipacu dengan baik sekiranya ruang digital digunakan secara meluas, ia harus diseimbangkan dengan perlindungan data yang munasabah dan pendekatan yang baik dalam bagaimana data digunapakai. Isu-isu ini juga turut disentuh saya dalam mengajukan Digital Native Agenda (DNA23) yang kini menjadi fokus.
Tatkala kami sedang menyelenggara permasalahan ini, ingin saya sarankan semua pihak untuk kekal waspada terkait segala maklumat yang datang dari pejabat saya, mahupun akaun-akaun media sosial atas nama saya. Kami sedang berusaha dengan pihak yang berkaitan dalam menyelesai isu pencerobohan siber ini.
ANWAR IBRAHIM
5 Mei 2019
========================
MEDIA STATEMENT BY YB DATO’ SERI ANWAR IBRAHIM
It has come to my attention that there has been a cybersecurity breach in my office. This includes intrusion into my social media accounts.
Security breaches like these are increasing as we spend more of our time in the digital space. It is an unfortunate consequence of embracing technology - there are always going to be individuals who use digital tools to either make a quick profit or to use social media to create unrest and discontent.
Whilst big data and artificial intelligence can only take off when people utilise digital technology ubiquitously, this has to be balanced with adequate data protection as well as an ethical approach to how data is used. Addressing these issues form part of the Digital Native Agenda (DNA23) initiative that I am championing.
Whilst we work to address the cybersecurity breach, please be wary of information that purportedly comes from my office or social media account. We are working with relevant authorities re this issue.
ANWAR IBRAHIM
5 May 2019

No comments: