Rundingan Meja Bulat Tamatkan Permainan Politik Fitnah






SHAH ALAM 29 MAC : Ahli Parlimen Ipoh Timur, Lim Kit Siang mencadangkan satu perbincangan meja bulat melibatkan Parti Politik dan wakil Badan Bukan Kerajaan (NGO) dibuat bagi menamatkan permainan politik fitnah dan adu domba yang berleluasa di negara ini.

Lim menyatakan kes video lucah 'Datuk T' yang menggemparkan negara ini sepanjang minggu lalu mendatangkan rasa jijik mereka dan mahu tindakan segera diambil pihak polis terhadap mereka.

"Apa yang kita mahu ialah ambil tindakan akhiri politik kotor sebegini. Kita bercadang adakan perbincangan meja bulat. Semua parti bolitik BN, PR, NGO untuk tamatkan politik kotor dan jijik sebegini. Dan langkah pertama ialah tangkap Datuk T.," kata beliau dalam Pidato Khas tolak Fitnah ke 3, semalam.

Hampir 20 ribu hadirin hadir di Stadium Melawati, Shah Alam bagi memberi sokongan kepada Ketua Pembangkang Parlimen Malaysia yang didakwa terlibat dalam pembikinan video tersebut.

Video yang didalangi oleh Tan Sri Abdul Rahim Thamby Chik dan Datuk Shazryl Eskay menunjukkan satu watak lelaki melakukan hubungan seks dengan wanita dipercayai warga asing.

Menurut Lim lagi, walaupun tujuan Rahim dan UMNO BN untuk memporak-porandakan perhubungan Pakatan Rakyat, Lim berikrar memberi sokongan tidak berbelah bahagi.

"Malam ini kita di sini, DAP PAS dan PKR menunjukkan komitmen kita, iltizam kita untuk terus berjuang dibawah pimpinan Datuk Seri Anwar untuk bersihkan politik di negara kita, kata beliau lagi.

Lim yang juga Ketua Parlimen DAP mahu rakyat menuntut perubahan dan memperjuangkan hal keadilan sosial dan tidak berharap kepada 'sistem kerajaan yang telahpun rosak.

"Dalam keadaan sebegini, bolehkah rakyat percaya bahawa bila kes ini disiasat oleh Polis dan dikemuakakan oleh Peguam Negara bahawa kita akan melihat keadilan. Boleh kah? tegas beliau.

No comments: