SELEPAS AKHBAR KINI SASARANNYA MUNGKIN BLOG DAN WEBSITE

KDN tubuh jawatankuasa pantau berita palsu - Hishammuddin

09/07/2010 7:09pm

PUTRAJAYA 9 Julai – Kementerian Dalam Negeri (KDN) telah menubuhkan jawatankuasa untuk merangka strategi komunikasi kerajaan selain menangani berita palsu yang disebarkan oleh pihak tidak bertanggungjawab.

Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Hishammuddin Tun Hussein berkata, jawatankuasa itu turut dianggotai Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz; dan Menteri Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan, Datuk Seri Dr. Rais Yatim.

Bahagian Hal Ehwal Undang-Undang Jabatan Perdana Menteri adalah sebagai urusetianya.

"Selama ini kerajaan tidak mengambil tindakan undang-undang yang tegas, tetapi kali ini kerajaan berpendapat, jika pembohongan dan berita palsu ini dibiarkan berterusan, pihak tidak bertanggungjawab ini akan menganggap tindakan mereka betul dan rakyat akan terus tertipu,” katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Hishammuddin berkata, pada mesyuarat pertama jawatankuasa itu tiga hari lepas, dua ketetapan telah diambil iaitu mewujudkan satu pasukan bertindak tahap tinggi dan mengadakan mesyuarat jawatankuasa itu sekurang-kurangnya sekali dalam sebulan.

Mesyuarat pertama jawatankuasa itu, yang turut dihadiri Nazri dan Rais, membincangkan juga pindaan undang-undang, latihan untuk pegawai penyiasat, layanan terhadap saksi dan definisi “berita palsu”. – Bernama


APA YANG AKAN DI KENAKAN IALAH MENGENAI BANYAK BLOG DAN WEBSITE YANG MENYEDARKAN RAKYAT.MENJELANG PILIHANRAYA INI YANG AAN I PANTAU.HANYA BLOGGER UMNO YANG MEMFITNAH AHLI PAKATAN DI BIARKAN DENGAN MAKI HAMUN MEREKA.

No comments: