MALAYSIA CADANG SEKAT PENGUNAAN INTERNET.

MALAYSIA AKAN MEMBUAT DASAR MENAPIS PENGGUNAAN INTERNET


Thursday, 06 August 2009


Malaysia bercadang untuk mengadakan satu rancangan seakan satu projek yang dijalankan di negara China “Empangan Hijau” yang telah dilaksanakan di negara tersebut.

Kenyataan ini di keluarkandiketika dimana hampir 600 penyokong(pembangkang-merujuk akhbar Reuters- bukan semua ahli pembangkang-WRLR) Pakatan Rakyat yang mengadakan perhimpunan aman sehingga pihak polis mengganggu perhimpunan tersebut dimana ianya menjadi satu pertentangan kepada kerajaan yang memerintah selama hampir 51 tahun mengerahkan tenaga pasukan keselamatan.

Denga penggunaaan internet , ianya menjadi satu persaingan kepada pihak kerajaan yang selama ini mengawal seluruh media dan kepentingan kerajaan untuk menhan para bloggers yang dianggap mengkritik kerajaan pemerintah.

“Mereka (pmerintah) sedang merangka saru pelan bagi melakukan satu tindakan menghalang pengunaan internet secara bebas sama ada ianya di laksanakan pada tahun ini atau tahun depan, demkian menurut seseorang yang enggan memperkenalkan identitinya..

Tiada siapa pun dari pihak kerajaan yang mahu memberi komen.

Malaysia bercadang untuk mengandakan bilangan pengunaan internet di rumah sehingga mencapai angka 50% dari jumah penduduknya.


Menteri yang bertanggungajawab berhubung dengan kementerian penerangan,maklumat dan kebudayaan Rais Yatim juga bercadang untuk mengawal bahan yang difikirkan tidak sesuai bagi pemerintah demikian kenyataan yang di keluarkan pada bulan lalu.

“Kementerian berkenaan bercadang untuk memberi tumpuan pada tahun mendatang “

Malaysia dengan jumlah penduduk mencecah 27 juta rakyatnya ingin menarik pelabur dalam bidang teknologi juga menjemput Microsoft Corp dan Cisco Systems untuk melabur dan kerajaan dalam masa yang sama pula berjanji untuk tidak menjalankan dasar sebagaimana yang di laksanakan di negara China itu.

Rais Yatim dalam satu kenyataannya bulan lepas menjelaskan bahawa dengan dunia tanpa sempadan, kita lebih rela untuk menyekat peggunaan internet dari berleluasan dan bebas kerana kita mahu hanya yang baik dari yang buruk mealalui saluran internet..

Source: http://mt.m2day.org/2008/content/view/25355/84/

No comments: