APA LAGI YANG TIDAK KENA DENGAN ANWAR?

 



Norman Radzuan.


Melayu, Cina, India, Dusun, Iban…musuh kita yg sama

APA LAGI YANG TIDAK KENA DENGAN ANWAR?


Tuan Guru Nik Aziz pernah bertanya kenapa membenci Anwar. Begitulah juga saya tertanya tanya apa salah Anwar mentadbir negara ketika ini?


1.Anwar tidak mencuri duit rakyat? Dari zaman Mahathir, Pak Lah, Najib, Muhyiddin dan Ismail Sabri tidak ada satu sen duit rakyat atau sekaki tanah rakyat dicuri hingga beliau boleh didakwa ke mahkamah.


2. Anwar ketika menjadi Timbalan Perdana Menteri menolak kontrak melibatkan abangnya. Membatalkan pemberian beribu ribu ekar tanah di Sabah yg diberikan kpd bapanya dgn alasan rakyat lebih memerlukannya.


3. Anwar lawan utk bela rakyat miskin. Anwar suruh Tan Sri Syed Mothar berikan wang ratusan juta ringgit kepada petani2 miskin. Anwar tidak melindungi tauke2 besar tetapi konsisten membela nasib org2 miskin.


4. Anwar tunaikan perjanjian MA63 yg sudah lebih 50 tahun tidak ditunaikan. Katanya, “Kita dalam dunia politik berpegang kepada prinsip Al Quran bahawa perjanjian itu harus dipegang dan ditunai, jadi saya pegang prinsip itu.” 


Kenapa Pas waktu menjadi sebahagian kerajaan tidak menggesa kerajaan menunaikan janji tersebut?Tawaran politik 'janji mahu buat Islam' atau menuduh mana2 pihak sebagai musuh Islam retorik memancing undi.


5. Anwar menegaskan meskipun difitnah zalim membabitkan isu peruntukan namun beliau tetap menambah peruntukan menerusi Belajawan 2023 bagi Kelantan, Terengganu, Kedah serta Perlis.


“Peruntukan bagi Kelantan, Perlis, Terengganu, Kedah pun saya tambah kerana kita bawa konsep Madani iaitu semangat kemanusiaan berteraskan beberapa nilai termasuk menegakkan keadilan,” ujar Anwar. Adakah menambah peruntukkan itu dikatakan zalim dlm kamus Melayu.


6. Anwar dipenjarakan kerana membela nasib penduduk Baling. Anwar juga difitnah hingga sanggup terkorban hilang jawatan dan dipenjarakan sekali lagi kerana membela nasib org termiskin dan tidak memperdulikan arahan ketuanya utk membantu anak2 dan kroni. Apakah pengorbanannya ini tidak dipandang sebagai sifat yg mulia?


7. Anwar menonjolkan ciri2 pemimpin Islam walaupun tidak boleh menandingi para sahabat. Pemimpin Islam yg hebat dia tidak akan berasa selesa bila melihat rakyatnya susah. Anwar sanggup tidak mengambil gaji kerana hatinya sgt terkesan melihat begitu ramai rakyatnya hidup dlm kesusahan.


Sedangkan pemimpin2 yg berteriak atas nama Islam dan Melayu sebelum ini tidak berbuat demikian. Malah bermegah dgn kereta Mercedes di kala rakyatnya dlm kemiskinan dgn infrastruktur air dan jalan yg teruk.


8. Anwar bukan pendendam. Jika dia berdendam sudah lama dia tukarkan Ketua Polis Negara, Peguan Negara, Ketua Pengarah SPRM yg bukan lantikan darinya. Anwar hanya memberi kebebasan kpd institusi ini menjalankan amanah dan tugasa secara bebas tanpa gangguan politik.


Di Twitter begitu banyak komen dari Pegawai, keluarga2 Pegawai LHDN memberitahu bapa,ibu, kawan mereka yg bekerja di agensi tersebut kini sangat gembira. Kakitangan LHDN dikhabarkan sgt gembira kerana kini mereka bebas mengambil tindakan kpd tauke2 besar yg dilindungi utk membayar cukai sejak sekian lama.


KATA ANWAR…


“Saya selalu ingatkan kawan2 apabila ada kuasa, kita guna untuk rakyat. Negeri ini kaya, hasilnya banyak, tapi kenapa yang kaya makin kaya, yang miskin ramai.


“Sebabnya wang yang ada, kontrak dan projek dicuri. Saya guna kuasa untuk selamatkan negara. Jangan ada yang mencuri sebaliknya bagi bantuan balik kepada rakyat.”


Jadi apa salah Anwar? Mencuri harta rakyat??? …Sdgkan Anwar sgt konsisten memerangi rasuah. Dgn memerangi rasuah wang berbillion itu beliau mahu pulangkan kepada rakyat.


Anwar menjadi PM baru 6 bulan tak sampai 36 bulan. Jgn membenci kerana berlainan ideologi/fitrah parti. Ingat kemiskinan hanya dapat diatasi apabila rakyat  faham punca sebenarnya dan bersatu untuk perjuangkan perubahan.


Ingatlah org Malaysia… musuh kita bukan komunis lagi. Ia tidak wujud dan jika masih diceritakan ia kisah dongeng atau mitos politik.


Ingat org Melayu, org Cina, org India, org Dusun, org Iban, org Bugis, org Bajau…. musuh kita adalah musuh yg sama merentasi kaum. Musuh kita adalah perasuah2 yg merompak kekayaan yg menjadi kita papa kedana !



No comments: