10K KWSP: Pencarum desak Menteri Kewangan Tengku Zafrul ditukar


POSTED BY AMIR WRLR


Dua wakil pencarum juga berucap dalam sidang media itu. Amirudin dari Sabak Bernam, Selangor merayu agar kerajaan menimbang untuk membenarkan pengeluaran RM10,000 bagi peniaga kecil seperti beliau yang tidak lagi berkerja dan memerlukan modal


"Saya salah seoang pencarum, baru lepas kerja (berhenti), berniaga kecil kecilan. Saya ada mohon bantuan pejabat YB, bulan 5 hantar borang bulan 8 datang siasat. Saya ada mohon pinjaman Hijrah tak lulus, mohon pinjaman Tekun, pun belum dapat. Jadi one off ini perlu untuk saya buat lesen perniagaan dan sebagainya. Sekarang saya hanya buat perniagaan dari rumah dan berniaga online.


"Kita perlu hak kita sendiri, itu sahaja. Kami amat memerlukan wang ini untuk kelangsungan hidup," katanya.


Seorang lagi, Puan Zila, merupakan antara mangsa banjir besar yang melanda Sri Muda, Shah Alam pada Disember tahun lalu.


Katanya, beliau dan rakan rakan memerlukan wang RM10,000 KWSP untuk membeli perabot dan kelengkapan rumahtangga yang musnah akibat bah besar itu.




Amirudin (tengah) mahu wang KWSP bantu peniaga

"Saya Zila dari Shah Alam. Saya dan sahabat terkena banjir di Sri Muda. Saya tengok keadaan mereka amat menyedihkan, kereta, motor habis tak boleh pakai. Seolah oleh kita baru masuk rumah baru. Kena beli semua. Dari mana nak dapat sumber kewangan?


"Diharap permohonan ini dapat perhatian dari pihak Yang di-Pertuan Agong untuk membenarkan permintaan rakyat RM10,000 one off. Yang berniaga di kawasan Sri Muda barang kedai semua habis. Macam mana nak bertahan hidup.


"Mengapa kita perlu meminjam sedangkan kita ada duit sendiri," katanya.



No comments: