DARI AKHBAR SIN CHEW- MAHATHIR MASIH MAHU MENJADI PM, TETAPI SUKAR MENDAPAT SOKONGAN PH



1. Perikatan National ambil alih negara pada March 1 tahun ni. Tapi ada khabar angin mengatakan ia akan tersungkur tak lama lagi, dan ada Big Event" yang akan berlaku sebelum July.

2. PN ni gov yang fragile sebab hanya ada 113, untuk ambil alih negara perlukan 112(ni yo tak faham sgt) . PH dan pembangkang ada 109 kerusi hanya dua kerusi dibelakang sahaja untuk kejar PN. Kalau 3 Ahli Parlimen tinggalkan PN, ia akan menyebabkan perubahan.

3. Tun dan PH plan nak overthrow PN. Kini, report mengatakan Tun dah berjaya tarik 3 lagi kerusi untuk masuk PH. Report juga mengatakan mereka ini bukan ahli parlimen biasa tetapi terdiri dari anggota Menteri dan timbalan menteri. (sebab tak puas hati dgn PN lack of direction, goal dan tak jujur dalam mentadbir)

4. Tun nak jadi PM balik Syafie jadi Timbalan PM. Plan Tun nak bekerjasama dengan parti di  Sabah dan Sarawak (yo tak tau nak translate sebab bahasa cina). Selagi bekerjasama dengan PH ia akan melebihi kerusi 112. (TUN tak plan nak berhenti jadi PM).

4. Ofcos, Tun akan bekerja keras untuk tarik orang dari PN. Tetapi dia akan berdepan kesukaran sebab ini bukan masa sesuai untuk menetapkan semuanya dalam keadaan sekarang ini.

5. "Pelbagai cabaran yang Tun akan hadapi sebab tak pasti PKR akan support dia. Ahli PKR didapati tidak berpuas hati dengan Tun. untuk mendapat balik kepercayaan PKR TUN perlu membuat sedikit konsesi.

6. Untuk DAP dan Amanah pula jawapan mereka untuk siapa akan jadi PM agak jelas.

7. Kini Tun telah dipecat menjadi ahli BERSATU dan kini menjadi ahli BEBAS.




No comments: