JANGAN ANGKUH PIMPINAN PAS.



Tadi ada sahabat share screenshot status MP PAS dengan bongkaknya mengatakan, Keputusan PRK Kimanis adalah jalan dan pintu keluar pemimpin PH dari Putrajaya..Satu petunjuk PH akan akan kalah teruk PRU 15.. Dia suruh menteri bersiap sedia untuk keluar dan Pegawai diminta untuk tidak takut mengkhianati Kerajaan..

 Pesan aku.. Jangan terlalu Yakin... dan jangan terlalu sombong.. Belajar dari Sejarah...Masa gelombang Reformasi dulu, Perkara yg sama berlaku.. Masa tu ada petunjuk BN akan kalah besar.. masa PRU 1999, Kawasan yang sukar ditembusi PAS seperti parlimen Parit di Perak pun PAS boleh menang.. UMNO Terengganu Tumbang hanya tinggal 4 Kerusi.. Lepas tu apa Jadi..

Masa tu gelombang rakyat kepada pembangkang terutama Melayu lebih besar dari hari ini.. Bayangkan ceramah PAS mampu memenuhi Stadium walaupun tanpa kerahan dari seluruh negara... Setiap malam dalam gelap dan dalam hutan pun, PAS mampu menghimpunkan puluhan ribu orang Melayu mendengar Ceramah.. sampaikan ada Ceramah yg terpaksa disuraikan dengan FRU.. Situasai mcm tu PAS dah tak mampu ulangi melainkan dengan kerahan seluruh negara..

Kemuncaknya gelombang kebangkitan Melayu.. Pembangkang sudah mula menang dikawasan bukan Islam... Tahun 2000, dalam Pilihanraya kecil Lunas, kawasan Kubu MIC.. PKR melalui calonnya Saifudin nasution dapat menewaskan calon MIC walaupun ketika PRU 1999, Dia menang dengan Majoriti hampir 5 ribu undi.. swing yang agak besar dari pengundi India dan Cina.. Masa tu bukan hanya media dikuasai BN, seluruh jentera Kerajaan Undi hantu digunakan untuk pertahankan Dun Lunas..

Masa tu.. pemimpin pembangkang dah begitu yakin, sampai ada yang kata laporan SB kepada Tun Mahathir sendiri,Kata depa.. kalau beginilah caranya , Barisan Alternatif akan dapat menang besar dan menguasai Putrajaya dalam PRU 2004..

Lepas tu apa jadi ? Tun Mahathir mengumumkan perletakan jawatan pada tahun 2002.. sehari selepas itu.., Almarhum Ustaz fadzil Noor meninggal Dunia.. walaupun lautan manusia hadir di hari pengkebumian Ustaz Fadzil Noor.. dalam PRK di Parlimen Pendang, Calon PAS kalah kepada calon UMNO.. Kawasan Presiden PAS sendiri..

Lagi teruk, selepas transisi Tun M kepada Paklah.. berlakulah mimpi ngeri kepada pembangkang.. PRU 2004, Pembangkang kalah paling teruk dalam sejarah.. PAS dari 27 Kerusi hanya tinggal lebih kurang 7 Kerusi, PKR lagi teruk hanya tinggal Wan Azizah sorang di Permatang Pauh, Itupun selepas kiraan semula... 

PAS di Kelantan masa tu hanya berkelebihan 1 Kerusi.. Almarhum TG Nik Aziz sampai kena serangan jantung.. Dan yang paling memalukan, Presiden PAS pada masa tu Hadi Awang sendiri kalah di Parlimen Marang, Masa tu apa yang terjadi ? MB Terengganu Hadi Awang sendiri ditunjukkan pintu keluar bersama Exconya oleh rakyat terengganu.. tidak Siapa menyangka PAS terengganu akan kalah teruk.. PAS pulak tinggal 4 Kerusi..

begitu juga apa yang terjadi sebelum PRU 14, hanya tak sampai 2 tahun sebelum PRU 14.. UMNO menang besar dengan pertandingan 3 Penjuru di Sg Besar dan Kuala Kangsar.. eputusan itu,Seakan tidak ada harapan untuk Pakatan Harapan bukan saja untuk  menang di Putrajaya.. hatta untuk kekalkan Selangor..

Masa tu Haji Hadi dah mula berangan angan untuk jadi Menteri Agama selepas membuat pakatan sulit dengan Najib razak.. Kata Haji hadi dengan bongkaknya..Kami lah King Maker.. situasi paling buruk pun, PAS akan dapat menyelamatkan BN di Putrajaya.. Dah pasti ada 2-3 tempat untuk PAS berstatus menteri di Putrajaya..

Lepas tu apa jadi ? Bukan hanya PAS.. akhirnya BN UMNO dan Najib sendiri ditunjukkan pintu keluar oleh Rakyat... memang betul, Situasi hari ini cukup getir bagi Kerajaan PH..Sama seperti selepas PRU 1999 bila UMNO menghadapi kebangkitan pembangkang.. sama seperti awal kemenangan Pakatan Rakyat di Selangor dan Pulau Pinang.. Seakan mereka mereka kerajaan sepenggal.. tapi apa yang berlaku sebaliknya..

Apa pun... Jika tidak berlaku transisi dari Tun Mahathir kepada Ds Anwar hujung tahun ini.. aku akui PH akan kalah besar dalam PRU 15.. Sebaliknya jika berlaku transisi... Pembangkang bersedialah menghadapi situasi terburuk pembangkang  sepertimana pada PRU tahun 2004.. Dan aku rasa Tun mahathir sendiri faham..

 Inilah antara sebab mengapa PAS dan UMNO sedaya upaya menggagalkan transisi dari Tun mahathir kepada Ds Anwar.. apapun Jangan terlalu bongkak sangat.. Belajar lah dari Sejarah.. Silap silap PRU 15, PAS Kelantan akan senasib PAS Terengganu seperti tahun 2004.. :)

Ipohmali

No comments: