MATLAMAT TIDAK MENGHALALKAN CARA

Che Ibrahim


1. Walaupun Islam menggalakkan umatnya menguasai ekonomi sendiri, memasarkan barang keperluan ummah buatan sendiri yang tidak diragui halalnya, tetapi Islam mengharamkan penindasan dan ekploitasi pekerja. Hak pekerja wajib disempurnakan, kebajikan mereka perlu dijaga, upah yang dibayar mesti setimpal dan dibayar mengikut waktu yang sepatut( hadis nabi saw sebut sebelum kering peluhnya). 


2. Wpun Islam membenarkan poligami sehingga 4 orang sekaligus, hikmah dan tujuannya tidak boleh diselewengkan. Anak anak yang lahir hasil dari perkahwinan tersebut tidak boleh diabaikan. Jangan jadikan ramai isteri sebagai "identiti" ikut Sunnah sehingga hak hak seorang isteri dikesampingkan demi cita cita perjuangan sehingga perkahwinan seolah olah "pusat penternakan" untuk melahirkan seberapa ramai  pengikut baru. 


3. Wpun Islam mengajar menghormati pimpinan, wala' kepada ketua, tetapi jangan sampai jadikan ketua sebagai "tuhan" yang akan diikuti segala tuturkatanya, dipatuhi semua arahannya, mempercayai keberkatan dan kemudharatan sebagai kuasa suci sang ketua.