BILA OTAK MANDUL DAN BERKOMENTAR.

 



Bila si mandul idea berkomentar. Dia dulu masalah rakyat dia buat tak tahu. Bila kerajaan sekarang ni prihatin dan selesaikan masalah rakyat, dia sakit hati. Memang FAMA dulu jual sayur. Tapi kenapa sekarang FAMA jual beras sekali?


Apa masalah dengan beras ni? India henti eksport jadikan harga beras import naik. Disebabkan itu ada pihak tak bertanggungjawab yang sorok atau tukar sampul dengan niat untuk buat untung lebih atau pun nak naikkan harga beras tempatan.


Kerajaan berhadapan dengan kartel. Pengedar ni ada kumpulan mereka sendiri. Kalau mereka semua berpakat, macamana kerajaan nak desak supaya beras tempatan penuh semula di pasaran? Kerajaan kena jual sendiri. Tapi macamana?


Nak jual kena ada premis. Atau buat macam jualan Rahmah. Itu pun rasanya tapak kena sewa. Menelan kos. FAMA ada premis. Di bawah kementerian yang sama. Jadi kalau gunakan premis FAMA terus kan lebih senang dan lebih jimat?


Sekarang soalnya rakyat mengeluh tak dapat beli beras tempatan akibat permainan kartel. Kerajaan lawan kartel dengan gunakan premis FAMA untuk jual beras. Dekat mana dosanya? Dekat mana yang salah? Dekat mana songlap?


Yang penting rakyat terbanyak dapat faedah. Bukan macam Jana Wibawa dulu. Kontraktor kroni je yang dapat faedah. Itu pun ada cina bumiputera dapat sama. Yang untung Bersatu sebab komisen masuk akaun parti. Rakyat kibar bendera putih.


Mahiaddin masa jadi PM, otaknya mandul. Selain dari kurung rakyat, tak ada apa pun yang di mampu buat. Kes bunuh diri pun meningkat. Hari ini dia rasa jaki melihat Kerajaan Perpaduan bersungguh bantu rakyat hadapi masa sukar.


Dahlah tak membantu. Dia buat isu yang tak tentu. Memang busuk sangat hati orang tua ni. Anak ulama? Iman tak dapat diwarisi. Jangan lupa kisah anak Nabi Nuh as dan isteri Nabi Luth as. Anak ulama bukan jaminan hatinya suci. Guane boh?


 

Raja Gelap II 


.



2 comments:

Anonymous said...

Hati hitam

Anonymous said...

Masa dia jadi mb tanah mne yg x dijual kecuali tanah kubur! Klu hantu nk beli pun sure dia jual…