KISAH DURIAN BLACK THORN

 


BLACK THORN OR D200



STEVEN SIM

Black thorn story

Mesti ramai tak tau di Pulau Pinang, kita ada pokok berusia lebih 150 tahun (belakang saya), “Bapa Segala Bapa Black Thorn” dan tempat kelahiran black thorn di Sungai Baong, Jawi.

En. Leow Cheok Keong kata "dulu tak pandai belajar kat sekolah, bab pergi sekolah ini memang bukan bidang saya Description: 😅, ramai kawan saya juga ejek dan ketawakan saya setiap kali dapat result ujian sekolah Description: 😒. Tapi saya tak kisah dan tetap ikut ayah ke ladang durian sampai lewat malam".

Banyak kawan-kawan saya lepas sekolah dapat kerja opis yang glam dan selesa, tetapi saya masih kerja dan belajar tanaman durian di ladang ayah saya".

Dalam masa 50 tahun usaha belajar menanam durian di ladang ayahnya telahpun membawa hasil, pada tahun 2012, atas galakan seorang pegawai pertanian dia membawa hasil tanaman durian kampungnya bertanding.

Tanpa disedari, variasi tersebut mendapat tempat pertama tiga tahun berturut-turut. Pada tahun 2014 ia telah didaftar dan mendapat gelaran The King of Durian. Kini variasi tersebut dikenali sebagai black thorn/duri hitam

Kini, permintaan tinggi bukan saja di Malaysia(Rm95 sekilo) tapi di luar negara juga yang dijual dengan harga Rm400-rm500 sekilo di pasaran Hong Kong dan China Description: 😨

Kejayaan Black Thorn merupakan hasil komitmen petani rajin dan dedikasi seperti En. Leow yang menjadi kebanggaan Pulau PinangDescription: 🔥Description: 🔥. Ingat ini black thorn bukan black pink Description: 🤣

 

No comments: