Semua ubat alternatif itu tidak bagus?

 Semua ubat alternatif itu tidak bagus?


NORMAN RADZUAN

ADA DR HANYA BERANI BICARA DI TIK TOK?
Ada Dr ini terkenal dgn Tik Toknya. Dgn lagaknya dia selalu perlekehkan ubat2 alternatif. Ada yg saya bersetuju dan tidak bersetuju dgnnya. Yg hairan dia bersuara di Tik Tok sdgkan dia seorang Dr kenapa tak komplen direct dgn KKM? Kalau KKM tak lulus tak ada lah ubat tu di pasaran.
Perubatan herba buatan org Islam/Melayu, Ayurveda ( Hindu ), refleksologi dan perubatan Cina adalah antara rawatan alternatif yg popular masakini apabila rawatan moden gagal utk menyembuhkan mereka.
Terapi bekam contohnya adalah salah satu bentuk perubatan alternatif yg juga merupakan sunnah. Saya kaki bekam sepanjang saya berbekam pernah dua kali Dr bukan muslim menegur saya.
Katanya dia tak percaya dgn perubatan bekam ini. Keluar darah kotor hanya merugikan darah katanya. Yg peliknya bila hospital minta derma darah tidak pula dia katakan rugi. Nak percaya kata Dr itu atau nak percaya apa dilakukan baginda Rasulullah?
Ada kes seorang lelaki jari bergetar puas berubat di hospital tetapi gagal disembuhkan. Lalu atas nasihat kwan utk dia membuat rawatan refleksologi. Refleksologi adalah berdasarkan kepercayaan kuno Cina mengenai qi, atau tenaga yg mengalir dlm tubuh.
Apabila seseorang merasa tertekan, tubuh mereka menyekat qi yg boleh menyebabkan ketidakseimbangan sehingga menyebabkan penyakit. Refleksologi bertujuan utk memastikan qi terus mengalir. Dgn izin Allah selepas beberapa kali menerima rawatan tersebut dia sembuh kembali.
Saya ada beberapa rakan Dr dari Semenanjung di Perak. Bila saya demam mereka suruh saya makan Vitamin C saja. Katanya elakkan makan ubat demam. Kata kedua Dr yg menjadi rakan 'ngopi' saya... kesan jangka panjang amalkan ubatan ini akn rosakkan buat pinggang.
Maksudnya di sini ubat hospital juga bukan jaminan kerosakan buah pinggang dan sebagainya. Kita menghormati karier seorang Dr tetapi jgn meremehkan segala ubatan2 di luar sana dgn wajahnya yg sombong di Tik Tok. Ya betup ada ubatan sampah tapi ada ubatan yg baik.
Contoh minyak gamat, minyak angin dan mcm2 lagi. Malah org Melayu juga jika kena cirit birit akan cari ubat Teck Aun Chi Kit dkt kedai Singseh😀
Bagi saya hormat menghormati itu penting. Kgn perlekehkan mcm tu saja. Jika betul ada ubat tak bagus, beri teguran betul2 dgn kerjasama KKM. Kamu Dr bawa isu ini ke kementerian.
Minta KKM istiharkan ubat2 yg bahaya utk kesihatan... bukan beritahu di Tik Tok sahaja. Saya pun setuju byk juga ubat sampah di pasaran sana tapi gunakan saluran yg betul.
Dr itu mesti ingat bukan semua ubat moden itu boleh menyembuhkan segala jenis penyakit. Tak percaya mereka yg kena 'sampuk'... kau bagi telan ubat atau bedah perut dia pun tak keluar benda tu. Cukup sekadar ayat2 suci dan air kosong yg dibaca...Silap2 Dr tu waktu kecil kena beguk mak dia sapu Nila je😂
May be an image of 2 people and people standing


No comments: