KPM ‘kerja seperti biasa’ walaupun impak Covid teruk, Maszlee tegur kementerian

 

Maszlee Malik berkata, negara luar berlumba-lumba merangka pelan pendidikan pasca Covid-19, namun Malaysia dilihat hilang arah dan ini menggusarkan banyak pihak.

CYBERJAYA: Bekas Menteri Pendidikan, Maszlee Malik mengkritik Kementerian Pendidikan (KPM) tidak mempunyai pelan holistik untuk memberikan nafas baru kepada sistem pendidikan negara yang terjejas teruk selama dua tahun akibat perintah kawalan pergerakan (PKP).

“Kehilangan pembelajaran dan juga kehilangan generasi selama dua tahun ini akan memberikan impak jangka panjang untuk lima, 10, 20 tahun akan datang.

“Kalau mereka meneruskan ‘business as usual’, bekerja seperti biasa walaupun dampak Covid itu amat luar biasa, jadi tiada apa yang boleh kita harapkan pada mereka. Sebab itu perlu ‘the great reset’, permulaan baharu bagi Malaysia,” katanya.

Katanya, negara luar berlumba-lumba merangka pelan pendidikan pasca Covid-19, namun Malaysia dilihat hilang arah dan ini menggusarkan banyak pihak.

“Bukan saya saja. Saya yakin di pihak media, ibu bapa malah murid sendiri, seolah-olah…sukar saya katakan, tapi hilang harapan terhadap situasi yang ada pada hari ini,” katanya.

Maszlee turut menegur kementerian lain agar bekerjasama dan bergerak seiring KPM dan Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) dalam menyelesaikan isu berbangkit melibatkan sistem pendidikan negara.

“Bila sekolah buka, timbul isu ada yang kena naik sampan, naik rakit, naik jambatan (untuk ke sekolah). Itu bukan (bidang) kerja KPM, KPT. Itu kerja KPLB (Kementerian Pembangunan Luar Bandar), kerajaan negeri, PBT (pihak berkuasa tempatan).

“Kemudian timbul isu internet. Capaian internet tak kuat, pelajar terpaksa panjat pokok. Itu bukan (kerja) KPT (atau) KPM, walaupun mereka boleh lakukan sesuatu. Waktu itu PKP, orang tak pergi sekolah, orang duduk di rumah. Jadi penyelesaiannya apa? KKMM (Kementerian Komunikasi dan Multimedia) sepatutnya, kerajaan negeri, PBT sepatutnya.

“Sebab itu, pelan jangka panjang bukan bertumpu pada KPM semata-mata. Kita perlu penyelesaian menyeluruh. Kolaberasi setiap pihak dan perlu terangkum,” katanya.

Baru-baru ini, tular beberapa insiden pelajar terpaksa menaiki bot atau meniti jambatan gantung yang rosak untuk ke sekolah dan rata-rata warganet menuding jari kepada KPM.

Terdapat juga pelajar terpaksa memanjat pokok dan bukit untuk mendapat capaian internet bagi mengikuti sesi pengajaran dan pembelajaran di rumah (PdPR).

No comments: