ISTANA TERIMA SURAT SOKONGAN UNTUK ANWAR?

 

Istana  menerima surat sokongan untuk Anwar 

 Ini nampaknya bertepatan dengan keputusan dewan tertinggi Umno untuk mempertimbangkan semula sokongan terhadap Perikatan Nasional yang berkuasa

Dikemas kini 26 minit yang lalu · Diterbitkan pada 15 Okt 2020 9:00 AM · 0 Komen

 

FacebookTwitterEmailWhatsAppWeChatPrint

 

Sumber-sumber yang berdekatan dengan istana mengatakan bahawa surat sokongan dari beberapa pihak telah didedahkan semasa hadirnya Agong bersama Anwar. - Gambar fail Vibes, 15 Oktober 2020

 

OLEH

 

Pasukan Vibes

KUALA LUMPUR - Istana Negara telah menerima surat sokongan untuk ketua pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim dari ketua-ketua parti politik di hadapan MP-MP yang hadir bertemu dengan Yang di-Pertuan Agong pada 13 Oktober.

 

Sumber-sumber yang dekat dengan istana memberitahu The Vibes bahawa surat sokongan ini didedahkan di Bilik Mengadap semasa hadirnya Agong bersama Anwar.

 

Difahamkan, surat sokongan itu dari Umno (39), Amanah (11) dan DAP (42). Dengan 38 ahli Parlimen PKR, ini memberi jumlah 130 anggota Parlimen kepada Anwar.

 

Dewan Rakyat mempunyai 222 anggota Parlimen.

 

Namun, dengan beberapa anggota parlimen Umno dan DAP berada diatas pagar, jumlah yang diungkapkan oleh Anwar kepada Agong adalah 121 orang.

 

Warisan masih belum menunjukkan sokongannya.

 

Ini sepertinya bertepatan dengan pertemuan biro politik dewan tertinggi Umno pada Selasa malam yang menyaksikan parti itu mempertimbangkan untuk menarik sokongan terhadap Perikatan Nasional (PN) yang berkuasa.

 

Umno menyebut rasa tidak puas hati kerana terus bermain sebagai lawan kedua kepada Bersatu yang dipimpin oleh Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

 

Setiausaha Agung Umno, Datuk Seri Ahmad Maslan kesal ketika ditanya mengenai sokongan parti itu terhadap Anwar.

 

"Adakah saya mengatakan itu?" katanya kepada pemberita.

 

Sementara itu, berkaitan dengan pemerhatian pada hari Selasa, sumber mengatakan bahawa Agong dan Anwar mengadakan pertemuan singkat tetapi bermanfaat.

 

"Suasana mesra dan ramah," kata sumber pertemuan selama 20 minit itu.

 

"Kebawah Duli Yang Maha Mulia meminta maaf atas kelewatan memberi penemuan itu kerana masalah kesihatan," katanya, sambil menambah bahawa Agong mengulangi pentingnya kesejahteraan rakyat semasa pandemi Covid-19 dan kemerosotan ekonomi. - The Vibes, 15 Oktober 2020.


 TERJEMAHAN OLEH WRLR

 


No comments: