JAUH PANGGANG DARI API - JANGAN ROSAKKAN NAMA MUS'AIB BIN UMAIR INI MUS'AB BIN UMAIR


Mus'ab bin Umair asalnya dibesarkan dalam sebuah keluarga yang kaya-raya di Kota Mekah. Dia sangat disayangi oleh kedua orang. Beliau seorang yang kacak. Bila bersama Islam, beliau hidup susah, pakai kain pun koyak rabak, dan meninggalkan kemewahan yang beliau miliki dulu.
Di dalam perjuangan Islam, beliau berperang sehingga kudung tangannya dipancung, sebelah tangannya lagi terus memegang panji2 Islam hinggalah kudung kedua2nya dan mati syahid. Waktu matinya, tiada apa yang dibawa kecuali pakaiannya yang usang itu. Itulah Mus'ab bin Umair R.A.
Hadi pula:
Beliau lahir dalam keluarga sederhana. Kacak? Bolehlah tahan kacaknya. Hehe...
Hadi hidup bagaimana? Jubah atau bajunya tidaklah koyak rabak. Pakai kereta besar bercermin gelap dan ada drebar. Plet kereta pun hebat.
Berjuang? Hadi tak pernah satu hari pun masuk penjara seperti mat sabu, mahfuz, salahudin ayob dan lain2 pemimpin di dalam Amanah, malah Lim Guan Eng sekalipun, jauh sekali mahu banding dengan Anwar.
Dia berjuang mudah. Tak payah berjuang macam Ibrahim Libya dan pengikutnya di Memali tu. Dia cuma ikut atap, masuk dan terus jadi Duta Khas setelah sokong Najib, Zahid Hamidi, Muhyidin, Ku Nan dan sokong Umno.
KESIMPULANNYA
Mus'aib bin Umair dari kaya raya, tinggalkan kekayaan untuk berjuang dgn perjuangan Islam dan mati tiada tinggalkan apa2.
Hadi, dari hidup sederhana, join kumpulan pengkhianat, ikut atap, bantu tubuhkan kerajaan pintu belakang tanpa mandat rakyat, jadi Duta bertaraf menteri. Kalau mati nanti dia ada pencen menteri hasil dari kerajaan pintu belakang, tinggalkan kereta mewah dan para2 isterinya.
Mahu samakan dengan Mus'aib bin Umair? Tengok cermin dulu lah lebai. Jangan rosakkan nama mulia Mus'aib bin Umair ok.

WFAUZDIN NS












No comments: