ANTA AHLI PKR KE?




Oleh : Md Zulaimi Kazin

Ramai yg tanya bila banyak status saya banyak berkenaan PKR dan DS Anwar.

Pada 2 September 1998 jam 12.30 tghari saya ke rumah Almarhum Ustaz Fadhil Nor di Lorong Borhan, Alor Setar dgn seirang sahabat.

Sabaik bagi salam dan UFN sendiri sambut kami dimukan pintu dan dipersilakan masuk saya lihat dengan ketara kegelisahan UFN. Kami diam hanya melihat gelagat UFN sekejap duduk, sekejap berdiri dan sekejap telepon sesorang.

"Ana baru dapat panggilan dari Anwar sblm anta semua sampai tadi..." kami masih diam nak dengar penjelasan lanjut UFN.

"Anwar habaq Mahathir nak pecat dia. Bagi 2 pilihan samada letak jawatan dan diberi kedudukan lain luar kabinet atau dipecat dan dituduh isu moral"... UFN tunduk dan kami mmg terkejut, kalau bukan UFN yg beritahu.mmg kami tak percaya.

"Anwar kata dia sedia dipecat dan akan lawan. Sahabat2 kami sibuk dok telepon... Syeikh Azmi pun tgh bersiap nak ke KL..." kami rasa ustaz dalam masalah besar yg perlu selesai jd kami tak lama terus minta diri balik.

Petangnya Ustaz Fadhil terus berada di rumah Anwar dan satu2nya pemimpin Pas yg datang memberi sokongan pd Anwar. Pada masa itu ramai kalangan pemimpin2 Pas lain mempertikaikan tindakan UFN seolah2 membelakangi parti.

Selepas itu UFN panggil mesyuarat Jawatankuasa Agung Pas dan memberi penjelasan panjang lebar kehadiran beliau memberi sokongan kpd Anwar dan membawa perbincangan akhirnya memutuskan Pas memberi sokongan pd Anwar.

Pas menjadi penggerak utam Road Show Anwar disamping kumpulan reformasi. Tok Guru Nik Aziz membenarkan stadium digunakan utk jd pentas Anwar di Kelantan dan mencatat sejarah stadium dan bandar Kota Bharu sesak... begitu ditempat2 lain sehingga Anwar ditangkap secara kejam dirumahnya di jln Serimurni, Damansara.

UFN mengepalai GERAK utk memperjuangkan Anwar dan jelajah seluruh negara bersama kepimpinan Pas yg lain terutama Pemuda di bawah Bang Mat dan Mahfuz. 

Tok Guru Nik Aziz juga kasih pd Anwar sebagai sahabat culup tinggi dan penghormatan Anwar pada Tok Guru juga amat hebat.

Jadi bila tanya ana sdh masuk PKR atau masih dgn Amanah... ana jawab ana ikut UFN dan Tok Guru tak tukar parti tp pertahankan Anwar. Ana masih dgn Amanah tp bersama perjuangan Anwar. Dari tahun 1998 sehingga hari ini tidak permah berubah. Saya lihat sendiri kasih sayang seorang sahabat (UFN) kpd sahabatnya yg dizalimi (DSAI). 

Secara organisasinya Azmin sekarang cuba menzalimi Anwar dgn berusaha bersungguh2 menghalang Anwar dr jadi PM spt yg termaktub dlm konsensus yg PH buat. Kita akan lawan sungguh2 puak Azmin ini sbb Azmin patut dinyahkan dalam politik negara.

No comments: